Belépés
2019. június 15. szombat | 24. hét | 166. nap | 23:33 | Jolán, Vid
Friss Sport Versek Egészség Bőrápolás Receptek Praktikák Jótékony hatások Házilag
Veszélyes anyaggal itatnak bennünket
Veszélyes anyaggal itatnak bennünket
- amit a gyártók eltitkolnak

aveszelyesanyagokkal.jpg

A tengerentúlon is egészségügyi aggályokat okoz a szénsavas üdítők és energiaitalok széles körű fogyasztása, amelyek nem ritkán a gyerekeket célozzák meg marketingjükkel. A Marketwatch összegyűjtött 10 okot, amelyek a cukrozott, de akár light üdítők fogyasztása ellen szólnak.

1. Az energiaitalok nem valók mindenkinek

Az energiaitalok gyakran a fiatalokat célozzák, hirdetéseikben például elő szeretettel jelenítenek meg koncerteket, gördeszkásokat vagy szörfösöket. Előfordul azonban, hogy egyik másik társaság túl messzire merészkedik. San Francisco város önkormányzata májusban azzal vádolta meg a Monster Energy nevű céget, hogy koffein tartalmú italát hatéveseknek akarta értékesíteni. A város be is perelte a céget, azt állítva, az a gyerekeket és tizenéveseket célozza, egy olyan életstílust promotálva, amelyet az extrém sportok, zene, számítógépes játékok, katonai témák és lengén öltözött lányok jellemeznek. A város szerint a Monster kiemelkedik az energiaital-gyártók mezőnyéből, legalább is abból a szempontból, ahogyan a gyerekeket és fiatalokat célcsoportjaként kezeli, a termékek közismert egészségügyi kockázatai dacára - idézte a várost képviselő ügyvéd álláspontját a Marketwatch egy korábbi beszámolójában. A társaság vitatja az állításokat, sőt, szerinte a vádak bizonyíthatóan hamisak, ezért határozottan meg fogja védeni az akcióját. Úgy tűnik, sokkal inkább a közvélemény motiválja a vádakat, mint a tények, vagy a tudomány - fogalmaztak közleményükben.

Az amerikai élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági hivatal (FDA) a közelmúltban döntött úgy, hogy vizsgálatot indít a magas koffeintartalmú élelmiszerek fiatal szervezetre gyakorolt hatásainak felderítésére. Az amerikai üdítőital-gyártók szövetsége kiállt amellett, hogy az energiaitalok biztonságosak.

2. A koffein és az alkohol veszélyes koktélt alkot

Túl sok egyvalamiből csak ritkán jó - különösen, ha a koffeinben tocsogó energiaitalokat vesszük. Tengerentúli kórházi adatok szerint, amelyet a Drog és Lelki Egészség Szolgálat (Substance Abuse and Mental Health Services Administration) publikált, évente sok ezer ember kerül kórházba energiaital fogyasztása után száguldó pulzus, erős fejfájás, vagy éppen gutaütésszerű tünetekkel. Többségük ráadásul tizenéves, vagy fiatal felnőtt. Mind több és több ember jelentkezik hasonló tünetekkel, különösen olyan fiatalok, akik alkohollal keverték az energiaitalt - hívja föl a figyelmet az amerikai ügyeletes orvosok szövetsége is. Hogy a probléma milyen széles kört érint, jelzi, a szervezet közlése szerint az is előfordult, hogy csecsemőnek okozott alvászavart az édesanya energiaital fogyasztása.

A gyártók persze vitatják az orvosi tapasztalatokat. Miután tájékozódtak a témában, azt állították, az érintettek jelentős része, pontosan 42 százaléka valami mást - alkoholt, tiltott szert, vagy gyógyszereket is magához vett. Ezért pedig szerintük felvetülhet, hogy maguk az energiaitalok hatása irreleváns. A speciális összevetők miatt a gyártóknak be kell jelenteniük azon haláleseteket az FDA-nak, amelyek összefügghetnek termékeikkel. Ezek alapján az Egyesült Államokban számos eset ismert, amikor az elhunyt energiaitalt fogyasztott halála előtt nem sokkal. Az iparág szakértői szerint nem lehet az italfogyasztás és a halálesetek között okszerű kapcsolatot találni.

3. A legmenőbb új ital a víz

A víz napjainkban az italgyártó iparág egyik leggyorsabban bővülő szegmensét képviseli, míg a szénsavas üdítők piaca szűkül. A fogyasztók mind több alacsony energiatartalmú, vagy egyenesen kalóriamentes terméket választanak. A fogyasztói ízlésben jelentős változás állt be, 2001 és 2011 között az egy főre jutó éves ásványvízfogyasztás 56 százalékkal 26 gallonra (98,4 liter) nőtt az USA-ban, ugyanekkor a szénsavas üdítők fogyasztása 16 százalékkal 44 gallonra (166,5) hanyatlott. A trend a szódagyártókat is lépésre késztette, számosan közülük már saját palackozott (ásvány)vízmárkával rendelkezik. Ezzel együtt, a szénsavas üdítőitalok fogyasztása már-már tradicionális részit képezi az étkezési kultúrának, így komolyabb mértékű további visszaszorulásukra még várni kell.

4. A Mikulás is a kólázástól hízott meg

A tengerentúlon a Mikulás modern imázsának kialakulását is sokan a Coca-Colának tulajdonítják. A kipirult arcú, tekintélyes hasú Télapó képe először a cég 1930-as évekbeli hirdetéseiben bukkant föl. A régi vágású európai előképet még jóval karcsúbbnak ábrázolták. Az elhízás mind szélesebb körű társadalmi elterjedtsége azután megváltoztatta a Mikulást. Az amerikaiak masszív túlsúlya miatt ma is gyakran az üdítőitalokat okolják, a legelszántabbak pedig újra és újra a fokozott adóztatást követelik.

A cukrozott üdítők bővülő fogyasztása az amerikai Orvostudományi Intézetet (Institute of Medicine, IOM) 2012-es jelentése szerint is jelentősen hozzájárult a járványszerűen terjedő elhízáshoz. (2011-ben az amerikaiak 26 százaléka vallotta magát elhízottnak.) A túl sok cukor fogyasztása emellett a cukorbetegség kialakulásáért is felelőssé tehető, a cukrozott termékek rendszeres napi fogyasztása jócskán megemeli a diabétesz kialakulásának kockázatát. Az üdítőipar vitatja a tanulmányok azon következtetéseit, hogy az italok alaposan hozzájárulnak a probléma jelentkezéséhez. Ezzel együtt érdekes módon mégis jelentős módon csökkentették termékeik cukortartalmát az aggályokra reagálva. Napjainkban már 45 százalékban zéró kalóriás termékeket értékesítenek, az elmúlt 15 évben pedig mintegy 23 százalékkal csökkent az átlagos energiatartalom.

A Coca-Cola 2006-ban csatlakozott a Szövetség egy Egészségesebb Generációért (Alliance for a Healthier Generation) kötelékéhez - a William J Clinton Alapítvány és az American Heart Association közös kezdeményezéséhez, amely egy új amerikai iskolai ital irányelv kidolgozását tűzte ki célul.

5. A diétás italok nem egészségesek

Rossz hír: a diétás szénsavas üdítők sem feltétlen tesznek jót a szervezetünkkel. A Marketwatch megemlíti, egy, a közelmúltban publikált francia tanulmány erős korrelációt talált a diétás italok és a cukorbetegség kialakulásának növekvő kockázata között. Azok a nők, akik light termékeket vásárolnak, átlag 43 százalékkal többet is fogyasztanak, mint a cukrozott italokat ivók. A korreláció azonban nem jelent ok-okozati kapcsolatot. Számos egyéb tényező befolyásolja a betegség kialakulását, így például az egyes alkati adottságok.

6. Kihasznált kávéfüggőség

Az energiaitalok még mindig viszonylag új szereplőnek számítanak a piacon, továbbra is rohamtempóban növelik részesedésüket a hagyományos szénsavas termékekkel szemben. A koffeintartalom kérdése azonban felkeltette az élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági hivatal érdeklődését is. Az FDA felső határt húzott az üdítőitalok maximális koffeintartalom mértékét illetően, ami 0,02 százalékos koncentrációt, vagy 72 milligramos tartalmat jelent egy 3 deciliteres doboz esetében.

Az energiaitalokra ugyanakkor nem vonatkozik hasonló előírás, az FDA szerint pedig egyes termékekben a koffein mennyisége meghaladhatja az ajánlott szintet. A gyártók szerint nem lépik túl a kávékban található szintet. Őket igazolja az a tény, hogy a Monster Energy 4,5 deciliteres kiszerelésű energiaitala mintegy 160 milligram koffeint tartalmaz, míg a hasonló űrtartalmú Starbucks kávéban 330 milligram van.

7. Zúdítjuk magunkba

Márciusban egy, a New York államban született legfelsőbb bírósági döntés elvetette Michael Bloomberg polgármester azon tervét, miszerint a vendéglátóipari egységekből száműzték volna a 16 unciásnál (mintegy 450 gramm) nagyobb cukrozott üdítős poharakat. A kezdeményezők fellebezést terveznek, szakértők szerint azonban ha életbe is lépne egy efféle korlátozás, a kereskedős egy szempillantás alatt találnák meg a kerülőutat. Ahogyan az egyik, leginkább fánkjairól ismert gyorsétterem példája is mutatja: az elutasítást megelőzően a Dunkin Donuts bejelentette, hogy ügyfeleik a jövőben maguk adhatják hozzá nagy és extra nagy kiszerelésű üdítőikhez a kívánt cukrot és a szájízüknek leginkább megfelelő fűszerkeveréket. A társaság összes New York-i éttermét felkészítette a változásra. Az amerikai éttermi társaság szerint a tiltás csak nagyon korlátozottan befolyásolta volna a gyakorlatban a forgalmat. A vendégek kisebb poharakban éppúgy hozzájuthattak volna a kívánt, ám nem ajánlott mennyiségű üdítőhöz.

8. Meg vétózzák az egészségügyi adót

Amikor a közegészségi helyzetért aggódó hangok felerősödtek, és a szenátusban is fölvetődött, hogy szövetségi szinten új adót vetnek ki a szénsavas és egyéb édesítette italokra, a szakértők szerint a gyártó társaságok lobbiköltései is magasabb szintre kerültek. A 2005 és 2009 közötti években az iparág lobbikiadásai megharmincszorozódtak, szakértők szerint érdemben hozzájárulva az országos "népegészségügyi adó" kudarcához. Később, több állam megkísérelte önállóan is bevezetni az elvonást, például Philadelphia, Texas és Washigton, azonban többnyire ezek a kezdeményezések is elbuktak. A kihívás gyengülését érzékelve az iparág 2011-ben már ismét csupán 10 millió dollárt fordított lobbizásra, a 2009-es több mint 40 millió dollár után.

9. Jótékony adományok?

Egy márciusban, a Center for Science in the Public Interest (CSPI) nevű, amerikai egészség-tudatosságot hirdető intézet által publikált tanulmány szerint a jótékony adományozás mögött az a praktikus ok is megbújhat, miszerint így érdemben tompítható az iparág elleni kritikák éle. A CSPI szerint mindez a különböző jótékony szervezeteknek és ügynökségeknek a cégekkel régebb óta fennálló kapcsolatait illetően is kérdéseket vet föl. Az efféle kapcsolatok, amelyek gazdasági társaságok és nonprofit szervezetek között állnak fönn, az érdekellentét szürke mezejét teremtheti meg. Így például, a jótékony szervezetek gyakran az üdítőipar mellé állnak szabályozási kérdésekben. Érvelésük szerint mindez nem mond ellent küldetésüknek, mivel az adott célt - így az elhízás elleni küzdelmet - nem csak egy eszközzel lehet elérni.

A Coca-Cola egyik szóvivője szerint 2012-ben a társaság 45 millió dollárt (több mint 10 milliárd forintot) költött közösségi szervezetek támogatására.

10. Doktorok és fogorvosok...

A fenti tanulmány szerint azok a szervezetek is elfogadják a támogatást a cégektől, amelyeknek épphogy több víz- és kevesebb üdítőfogyasztásra kellene sarkallnia az embereket. A súlyos megállapítások szerint az iparág olyan csoportoknak is juttatott anyagi támogatást, amelyek orvosokat, fogorvosokat és dietetikusokat is képviselnek. Mindez alaposan megnehezíti azt, hogy független tanácsokat osztogassanak. A tanulmány szerint imázsuk és nyereségük védelmében egy stratégia részeként használják a filantrópiát.

A Coca-Cola 2009-ben mintegy 600 ezer dollárt (mintegy 135 millió forintot) adott az amerikai háziorvosok szervezetének (AAFP) egy táplálkozás-egészségügyi tanácsadást végző honlap kialakítására. "Fogyasztói szövetségként" definiálja a kapcsolatot Glen Stream, az AAFP egyik vezetője. Szavai szerint az italgyártó nem gyakorol szerkesztői kontrollt (értsd: nem szól bele), az oldal finanszírozása teljesen független a biztosított információtól. Ezen túl, a cukrozott üdítőkre vonatkozó adót is támogatni fogja az AAFP, amennyiben a kulcs elég magas a fogyasztás befolyásolására - tette hozzá.

Forrás: http://www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/veszelyes_anyaggal_itatnak_ bennunket_amit_a_gyartok_eltitkolnak.560720.html
horvathnemagdi, 2014. november 02. vasárnap, 17:29
Címkék: Monster Energy, Lelki Egészség Szolgálat, Substance Abuse, Mental Health Services Administration, Egyesült Államokban, Orvostudományi Intézetet,
Kommentek
Országúton Peák és Király, pályán Lovassy és Kercsó-Magos az év kerékpárosa
"Ez az egyetlen esemény az évben, amikor valamennyi szakág képviselői együtt lehetnek" - kezdte beszédét a Magyar Kerékpáros Szövetség pénteki gáláján Princzinger Péter elnök, majd magyarázatot adott arra, miért tartják ebben a furcsa időpontban, év elején az elmúlt esztendő zárását. - "Olyan időpontot kerestünk, amikor az év végi ünnepek nem vonják el a figyelmet a mi gálánkról, a mi ünnepeltjeinkről."

Sárfalvi Péter nemzeti utánpótlás-nevelésért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkár a sportág elmúlt évi sikerei közül kiemelte Lovassy Krisztián Eb-ezüstérmét, valamint azt, hogy a nagy sikerű Tour de Hongrie egy kategóriával feljebb lépve már 2.1-es besorolású.

Révész Máriusz kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos szerint most kezdődik a magyar kerékpársport aranykora, amit az is bizonyít, hogy "soha ennyi pénz kerékpárút építésére nem volt, mint a 2018-as költségvetésben". Megemlítette még, hogy az idén el fognak indulni a kerékpáros vándortáborok és
velemenyezd, 2018. január 12. péntek, 18:46
Érdekességek
nem ritkán a gyerekeket célozzák meg marketingjükkel. A Marketwatch összegyűjtött 10 okot, amelyek a cukrozott, de akár 'light' üdítők fogyasztása ellen szólnak.

1. Az energiaitalok nem valók mindenkinek

Az energiaitalok gyakran a fiatalokat célozzák, hirdetéseikben például előszerettel jelenítenek meg koncerteket, gördeszkásokat vagy szörfösöket. Előfordul azonban, hogy egyik másik társaság túl messzire merészkedik. San Francisco város önkormányzata májusban azzal vádolta meg a Monster Energy nevű céget, hogy koffein tartalmú italát hatéveseknek akarta értékesíteni. A város be is perelte a céget, azt állítva, az a gyerekeket és tizenéveseket célozza, egy olyan életstílust promotálva, amelyet az extrém sportok, zene, számítógépes játékok, katonai témák és lengén öltözött lányok jellemeznek. A város szerint a Monster kiemelkedik az energiaital-gyártók mezőnyéből, legalább is abból a szempontból, ahogyan a gyerekeket és fiatalokat célcsoportjaként kezeli, a termékek közismert egészségügyi
kirscha, 2015. december 01. kedd, 21:41
Óvatosan az energiaital-fogyasztással!
szakember.

21475_energiaital-1.jpg
Ne keverjük tudatmódosítókkal

Az energiaital akkor válhat veszélyessé, ha valaki más tudatmódosítókkal, alkohollal, droggal, nyugtatószerekkel használja együtt, vagy egyiket a másik után issza - mondta dr. Zacher Gábor, a Péterfy Sándor utcai Kórház toxikológiájának vezetője. A szakértőt az után kérdezték, hogy a sajtóban megjelent a hír: a gyanú szerint egy 18 éves és két 15 éves kanadai fiú meghalt, miután Red Bullt ivott (az utóbbi kettő egyike emellett egy másik, Monster Energy márkájú energiaitalt is fogyasztott).

Zacher szerint a rosszullétek többségénél a problémát elsősorban az okozza, hogy sok fiatal az energiaitalt együtt fogyasztja különböző tudatmódosítószerekkel, például altatóval, nyugtatóval, kábítószerrel vagy alkohollal. Éppen ezért úgy véli, a kanadai eseteknél érdemes lett volna megvizsgálni azt is, hogy mennyi energiatalt fogyasztottak az érintettek, milyen időintervallumon belül, szedtek-e mellé valamilyen
fejesnemagdi, 2012. november 22. csütörtök, 15:00
Energiaitalt sejtenek három kanadai haláleset mögött
A jelentés szerint egy 18 éves és két 15 éves fiú azt követően halt meg, hogy Red Bullt ivott (az utóbbi kettő egyike emellett egy másik, Monster Energy márkájú energiaitalt is fogyasztott). A kanadai egészségügyi illetékesek szerint a Red Bullnak a jelek szerint több káros mellékhatása van, mint a hasonló termékeknek.

35 kanadai esetében különböző energiaitaloknak tulajdonítják a rendszertelen szívverés és az amnézia kialakulását. Az egészségügyi károsodást 19 esetben - beleértve a 3 halálesetet is - a Red Bull fogyasztásával hozták összefüggésbe. A káros mellékhatásokat 15 esetben olyan fiataloknál figyelték meg, akik még nem töltötték be a 19. életévüket.

A kanadai egészségügyi tárca és az energiaital-gyártók illetékesei ugyanakkor egybehangzóan rámutattak arra, hogy a jelentés - fogyasztói, gyógyszerészi, orvosi és ápolónői véleményre alapozva - csupán a gyanút fogalmazza a káros mellékhatásokkal kapcsolatban. A dokumentum arra vonatkozó, konkrét orvosi bizonyítékokat, hogy ezeket a termék
velemenyezd, 2012. november 19. hétfő, 07:04
Balaton Bike Fest Balatonfüreden péntektől
A rendezvény hivatalos honlapja szerint a jelentkezéseket a Monster Energy Dirt versenyre, a Gösser triálra, a Bianchi országúti versenyre, a Fa Man Extreme XCE-re, a G-Híd tereptriatlonra, a Skoda csillagtúrákra, valamint a BikeLine Travel kerülőtúrára lehet leadni.

A balatonfüredi helyszínen folyamatosan épül az ország legnagyobb és legkomplexebb kerékpáros pályája, közel másfél hektáros területen. A 14 ezer négyzetméteres Bringaparkban sok ezer köbméter föld megmozgatásával több különböző szintű pályát alakítottak ki - közölték a szervezők.

A tisztítás, tereprendezés, fakivágás után tavaly júniusban felépült az 1200 négyzetméteres dirt pálya buckás ugratókkal, ahol nyolc méter magas dombokról ugratnak le a biciklisek.

Elkészült a 2000 négyzetméteres triál pálya is, melynek nyomvonalán mesterséges akadályokat, sziklákat, farönköket építettek ki. Az akadályok kiépítéséhez és a pályák kialakításához a többi között összesen 40 tonna betoncsövet, 124 tonna sziklát, 20 köbméternyi
velemenyezd, 2012. június 12. kedd, 09:47
Képek, videók
Monster_Energy_Wallpap er_
dzsudzsak7
2011. január 14. péntek, 21:04
Monster_Energy_Wallpap er_
bazso0007
2011. január 14. péntek, 19:43
őrző védő szolgálat
eva6
2019. január 14. hétfő, 18:14
liturgikus szolgálat1001.
maroka
2017. október 02. hétfő, 09:07
Szolgálat.jpg
chillik
2017. augusztus 17. csütörtök, 04:19
lovak szolgálatban.jpg
agica2004
2016. október 29. szombat, 14:59
szolgálat
lenke1964
2014. december 22. hétfő, 22:39
viragkuldo_szolgalat.j pg
margoboszi
2014. december 03. szerda, 10:31
Püspöknek lenni szolgálat
sacimama
2014. november 05. szerda, 21:35
Boo-őrző -védő szolgálat.
agica2004
2014. július 13. vasárnap, 21:19
mennyei szolgálat
sacimama
2013. augusztus 14. szerda, 10:00
Bernáthegyi szolgálatban.
pacsakute
2013. július 16. kedd, 11:20
Szolgálat az éjszakában
sacimama
2013. június 04. kedd, 01:27
szolgálati érdemérem
lacipecsenye
2013. március 04. hétfő, 14:11
xMagazin.hu - A közösségi magazin. A felhasználóink által megosztott bejegyzésekkel, képekkel és videókkal.
A felhasználók által feltöltött adatokért semmiféle felelősséget nem vállalunk. © 2013 TVN.HU Kft.