2019. június 20. csütörtök | 25. hét | 171. nap | 17:34 | Rafael
A kemény héjú tojás 200 millió éves evolúciós találmány
A belga, magyar, kanadai, kínai és német kutatók részvételével készült tanulmányt a Nature Publishing Group Scientific Reports tudományos folyóirat közölte csütörtökön.

A tojásrakó gerincesek 315 millió éves evolúciójának egyik legnagyobb rejtélye a tojásmaradványok teljes hiánya az első 120 millió évben. A földtörténet legidősebb ismert tojásai és héjtöredékeik 195 millió évvel ezelőttről ismertek - olvasható abban a közleményben, amit a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) csütörtökön juttatott el az MTI-hez a tanulmány megjelenése kapcsán.

Mint írják, a tojásokban talált embriók alapján a dinoszauruszok egy korai, nagy testű mindenevő csoportjához, az úgynevezett korai Sauropodomorpha dinoszauruszokhoz tartoztak, melyek a jól ismert hosszú nyakú sauropodák közeli rokonai. Ezeket a kora jura időszakból származó Sauropodomorpha-tojásokat a Dél-Afrikából ismert Massospondylus, a Kínából előkerült Lufengosaurus és az Argentínából leírt Mussaurus dinoszauruszok rakták.

Egy nemzetközi kutatókból álló csapat - melynek magyar résztvevője, Prondvai Edina az akkori MTA-ELTE Lendület Dinoszaurusz Kutatócsoport, illetve a Genti Egyetem Gerincesek Evolúciós Morfológiája Kutatócsoport tagjaként dolgozott a kutatásban - részletes vizsgálatoknak vetette alá a legősibb tojáshéjak szerkezetét.

A különféle kémiai, ásványtani és modern vizualizációs technikák segítségével a kutatók kimutatták, hogy a tojások nagy mérete (körülbelül 200-600 gramm) ellenére a meszes tojáshéj meglepően vékony, csupán 80-100 mikrométer volt. Ez arányaiban annyira vékony, mint a mai, lágy héjú tojásokat rakó hüllők, például a tengeri teknősök és gyíkok tojáshéja, illetve a kihalt repülő hüllőké, melyek szintén lágy héjú tojást raktak.

Ennek ellenére a héj finomszerkezetében látható összekapcsolódó héjegységek, a héj repedezettsége és a tojások kerekded alakjának megőrződése arról tanúskodik, hogy a tojásokat nem pergamenszerű, hanem szerkezetileg szilárd héj védte a környezeti hatásokkal szemben, csakúgy, mint a mai madarak és krokodilok esetében. A tojáshéj vékonysága és a fészkelőhelyek félszáraz környezeti rekonstrukciója alapján ezek a korai Sauropodomorpha dinoszauruszok a fészkeiket betemették, így akadályozva meg a vékony héjú tojások kiszáradását.

A mai és egyéb ismert fosszilis tojáshéjak összevető elemzésével kiderült továbbá, hogy a tojásrakó szárazföldi gerincesek evolúciójuk első 120 millió évében nagy valószínűséggel kizárólag lágy héjú tojásokat raktak, így tehát a legkorábban megjelenő dinoszauruszok is. Ez megmagyarázza a fosszilis tojások hiányát is az ezt megelőző földtörténeti időszakból, hiszen a lágy héjú tojások csak kivételes körülmények közt őrződnek meg évmilliókon át. A szilárd tojáshéj megjelenése és elterjedése azonban a középső-késő jura időszakra robbanásszerűen, egymástól függetlenül, párhuzamosan több törzsfejlődési ágon is megtörtént - különféle krokodiloknál, egyes gyíkoknál, teknősöknél és a dinoszauruszoknál, beleértve a madarakat is.

A jelenlegi adatok szerint - meglepő módon - a dinoszauruszok csoportján belüli három fő ágon is egymástól függetlenül jelent meg a vastag, ellenálló meszes tojáshéj: a főként növényevő Sauropodomorpha és Ornithischia dinoszauruszoknál, illetve a javarészt ragadozókból álló Theropoda csoportban. Ugyan a szilárd, vastag tojáshéjak megjelenésének idejét röviddel megelőzően, nagyjából 200 millió éve jelentős légköri oxigénszint-emelkedés kezdete is kimutatható, a kettő közti lehetséges összefüggés feltárására egyelőre nem áll elég adat rendelkezésre. Ennek ellenére ezek az eredmények világosan mutatják a tojásrakás evolúciójának rendkívül összetett voltát, ami tükrözi azt is, hogy a dinoszauruszok és kortársaik hogyan birkóztak meg az ősi környezet viszontagságaival - olvasható az MTA közleményében.

velemenyezd, 2019. március 14. csütörtök, 14:11
Címkék: Nature Publishing Group Scientific Reports, Magyar Tudományos Akadémia, Prondvai Edina, MTA-ELTE Lendület Dinoszaurusz Kutatócsoport, Genti Egyetem Gerincesek Evolúciós Morfológiája Kutatócsoport, kemény héjú,
Megnyílt a 90. Ünnepi Könyvhét Budapesten
"A mai kor talán semmivel sem írható le pontosabban, mint két kérdőszóval, hogy honnan és hová. Ez az átmenet, amelyet a jövő kész állapotként lát majd" - mondta Simon Márton, aki a Könyvhetet megnyitó beszédében ezután a jelenről a jövőnek írt leveléből olvasott fel.

"Évek óta nem tudtuk úgy újradefiniálni a szabadságot, hogy legalább egy fél évig érvényes legyen, és hónapok óta nem tudtuk, mi lesz a Magyar Tudományos Akadémiával, nota bene Országos Széchényi Könyvtár. Viszont roppant optimistán álltunk a közelgő klímakatasztrófa elébe" - fogalmazott a jelenkorról látleletet felrajzó "levélben".

"Magyar írónak lenni már megint nagyon erkölcsi kérdés lett. Ami elegáns volt, és kétségbeejtő. Ha színházak, kórházak, iskolák kerültek szóba, elhallgatunk. Ha valaki felhozta Esterházy mondatát, +félek, hogy elhatalmasodik rajtunk a legyintés+, már csak legyintettünk" - tette hozzá.

Simon Márton szerint mindeközben ma a jó irodalom presztízse megingathatatlannak tűnik, tízezrek olvasnak
velemenyezd, 2019. június 14. péntek, 07:15
Krónika 13. rész (kutatás, fejlesztés, napirend lezárása)
veszi el", senki nem akarja az intézményektől ezeket az épületeket, felszereléseket tulajdonba kapni.

A forrásokat elosztó testületről szólva elmondta: annak kétharmada a tudomány művelői közül kerül ki, a 13 ember pedig személyében felelős a kutatóintézeti hálózat működéséért.

A miniszter a vita lezárása után zárszavában azt mondta, hogy Széchenyi István nem akarta, hogy az MTA kutatóintézet hálózatot működtessen. Úgy fogalmazott: ez a helyzet lehetővé teszi, hogy visszaállítsák a Magyar Tudományos Akadémia tanácsadó szerepét.

Változik a takarékszövetkezeti integráció szabályozása

A parlament szerdán utolsó napirendi pontként a vagyongazdálkodást érintő rendelkezésekről szóló, valamint a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokkal összefüggő törvények módosítását tárgyalta meg.

Fónagy János, nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár expozéjában arról beszélt, hogy az indítvány lehetővé teszi, hogy a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT) legyen a Planetárium
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 22:59
Krónika 12. rész (kutatás, fejlesztés)
a jövőben - jelentette ki.

MSZP: a törvény az akadémiai szabadság csorbításáról szól

Hiller István (MSZP) hangsúlyozta, hogy a törvény nem szolgálja az ország érdekeit. A jogszabályt három részre lehet osztani, az MTA kutatóintézeti hálózatának leválasztására, az alapfinanszírozás megszüntetésére, valamint az akadémiai vagyon elvételére - mondta.

Hangsúlyozta, hogy a kormány és az MTA létrehozott egy értékelő vegyes bizottságot, amelynek jelentése megállapította, hogy a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózata Európában a legjobbak közé tartozik. Annak gyökeres átalakítására nincs szükség, de lehet rajta fejleszteni - idézett a jelentésből a politikus.

A jogszabályban tükröződik a kormány hatalomfelfogása, a jogszabálynak csak tárgya a Magyar Tudományos Akadémia - jelentette ki. A törvény nem a kutatás színvonalának emeléséről, hanem a tudományos kutatás állami, kormányzati kontrolljának megerősítéséről szól - fogalmazott. Ez a törvény az akadémiai szabadság csorbításáról szól -
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 22:29
Krónika 11. rész (kutatás, fejlesztés)
Kormány: létrejön az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter expozéjában azt mondta, hogy a jelenleg fennálló rendszer nem hatékony, mert az intézményi K+F finanszírozás nem kötődik a teljesítményhez, a tudományos kiválósághoz, vagy az elért hatáshoz. Magyarország a gazdasági növekedés, a versenyképesség szempontjából meghatározó innováció területén 2017-ben az EU-ban a sereghajtók közé tartozott - tette hozzá.

A javasolt változások elsődleges célja az ország versenyképességének növelése a hatékonyabb működés és az egységes, teljesítményalapú forráselosztás feltételeinek a megteremtésével - jelentette ki.

A kormány a gazdaságvédelmi akciótervben arról döntött, hogy a kutatás-fejlesztésre és innovációra szánt éves forrásmennyiséget 2020-ban 32 milliárd forinttal növeli meg - emlékeztetett. Ez nagy mértékben indokolja és halaszthatatlanná teszi a hazai kutatási, fejlesztési és innovációs intézményrendszer valamint a finanszírozási struktúra
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 21:29
ITM: a kormány célja, hogy több kutatás legyen
Kiemelik: minden kutatásra fordított állami támogatásnak kézzelfoghatóan meg kell térülnie a magyar gazdaság, a magyar társadalom számára.

Több magyar szabadalomra, találmányra van szükség, ami a magyar gazdaságot erősítheti - tették hozzá.

A közlemény szerint a jelenlegi rendszer nem hatékony, Magyarország lemaradásban van, ezért mind az intézményrendszert, mind a pénzügyi finanszírozást meg kell erősíteni.

Hangsúlyozzák: a 2020-as költségvetés 32 milliárd forinttal tovább növeli a kutatás-fejlesztés és innováció támogatását, megteremti az egységes, teljesítményalapú forráselosztás feltételeit.

A közleményben rámutatnak: az eddigi széttagoltság megszüntetésével megvalósul a kutatás-fejlesztés és innováció egységes szerkezetű, teljesítményalapú finanszírozása. A változásokkal a kutatóintézeti hálózat autonómiája nő, hiszen közvetlenül a parlament, és nem egy választott tagokból álló köztestület alá kerülnek.

A kutatóhálózatot egy kétharmad részben a tudomány
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 17:29
Kásler: nagy jelentőségű a Közép- és Kelet-európai Onkológiai Akadémia megalakulása
Kásler Miklós szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta, a húsz ország részvételével megalakult nemzetköz tudós testület összefogja az onkológia területén meglévő tudásanyagot, és azokat az országok egymással megosztva jelentős lépés érhető el a megelőzésben és a kezelésben.

Kiemelte, partneri együttműködésre van szükség a régiós országok között ahhoz, hogy a rákos megbetegedéseket vissza lehessen szorítani, de az országok között közös munka megjelenhet például a gyógyszerinnovációban és klinikai kutatásokban is.

Közölte, az akadémia budapesti székhellyel működik, létrejöttéhez a magyar állam 500 millió forinttal járult hozzá.

Ledia Lazeri, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) magyarországi irodájának vezetője örömét fejezte ki az akadémia megalakulása kapcsán, amelyet innovatívnak minősített, és a WHO támogatásáról biztosította a testületet.

Ulrik Ringborn, a svéd Karolinska Intézet főigazgatója arról beszélt, hogy a fő célkitűzés a rákos betegségek megelőzése. Mint mondta, a
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 17:19
Lovász: a tudományos élet szabadságát fenyegetik a kormány javaslatai
Az MTA székházában tartott nemzetközi sajtótájékoztatón Lovász László kiemelte: a magyar kormány eddig nem tudott érdemi választ adni arra, miért lesz jó, ha a kutatóintézetek nem az MTA égisze alatt dolgoznak tovább.

Jól működő, magas színvonalú irányítás alatt volt eddig az akadémiai kutatóhálózat. Az elért eredményeket és a rendelkezésre álló forrásokat tekintve az MTA kutatóhálózata Európa legjobbjai közé tartozik - hangsúlyozta Lovász László.

Az MTA elnöke hozzáfűzte: a kormány által emlegetett alacsony innovációs teljesítmény nem fog attól javulni, ha az MTA alapkutatást végző intézeteit kiveszik a köztestület felügyelete alól. A kutatóintézet leválasztása ellenben nagyon komoly jogi problémákkal fog járni.

A kormány június 4-én nyújtotta be a kutatás, fejlesztés és innovációs (KFI) rendszer intézményrendszerének és finanszírozásának átalakításához szükséges egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatát.

A javaslat értelmében az MTA kutatóintézetei az újonnan
velemenyezd, 2019. június 12. szerda, 16:06
A DK az MTA-javaslat visszavonását és a miniszter távozását követeli
Arató Gergely frakcióvezető-helyettes szerdai sajtótájékoztatóján az akadémiai kutatóintézeteket "lenyúló" javaslatnak ítélteaz előterjesztést. Elmondta: az MTA elnöksége levélben fordult az országgyűlési képviselőkhöz, szakmai érvekkel alátámasztva a törvény káros hatását és szakmaiatlanságát.

Szerinte Palkovics László miniszter az elmúlt egy évben mindent bevetett annak érdekében, hogy megszerezze a kormány az Akadémia intézeteit, megszüntesse autonómiájukat és a tudományos szabadságot. "Átverte, fenyegette és zsarolta az Akadémiát" - értékelt.

Palkovics László ezrét sem szakmailag, sem erkölcsileg nem alkalmas arra, hogy a magyar tudományért felelős kormánytag legyen - indokolta követelésüket. A DK azt javasolja, hogy egy hozzáértő és szavahihető miniszterrel kezdje újra a tárgyalásokat a kormány az MTA-val.

"Egy második szellemi Trianon fenyegeti az országot" - jelentette ki.

Kérdésre elmondta: támogatják a javaslat alkotmánybírósági felülvizsgálatát. Emlékeztetett: levélben