2020. május 27. szerda | 22. hét | 148. nap | 17:41 | Hella
Csillagfolyamot fedeztek fel a déli égbolton
A csillagfolyam viszonylag közel helyezkedik el és legalább négyezer csillagból áll, melyek együtt mozognak az űrben kialakulásuk óta, vagyis mintegy egymilliárd éve.

A Földhöz való közelsége miatt ez az áramlat tökéletes lehetőséget nyújt a csillaghalmazok széthullásának tanulmányozására, a Tejútrendszer gravitációs mezőjének vizsgálatára és a Naprendszeren kívüli, azonos korú bolygópopulációk megismerésére, mely utóbbi segítséget jelent a jövőbeli bolygókereső missziók során.

Kutatásaik során a szakértők az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia nevű műholdját használták - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Galaxisunk, a Tejútrendszer különböző méretű és korú csillaghalmazok otthona.

"A galaktikus lemez csillaghalmazainak legtöbb csillaga a születése után gyorsan szétszóródik, mivel a halmaz nem tartalmaz elég csillagot ahhoz, hogy azok elegendő gravitációs potenciált hozzanak létre vagy más szóval nem tartalmaz a halmaz elég kötőanyagot, mely összetartaná a csillagokat. Ugyanakkor a közvetlen szomszédságban is vannak olyan, elegendő csillagtömeggel rendelkező csillaghalmazok, amelyeknek tagjai több százmillió éven át egyben maradnak" - mondta Stefan Meingast, az Astronomy & Astrophysics című szaklapban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A Gaia műszerei precizitásának köszönhetően a szakértők a csillagok háromdimenziós mozgását is tudták mérni.

"A közeli áramlatok azonosítása olyan, mint tűt keresni a szénakazalban. A csillagászok hosszú ideje nézték a halmazt és néztek át rajta, hiszen az éjszakai égbolt nagy részét beborítja, de csak most realizálták, hogy ott van, hatalmas, és sokkolóan közel a Naphoz" - mondta Joao Alves társszerző.

"Az otthonunkhoz közeli dolgok felfedezése nagyon hasznos, mert nem túl halványak, nem túl elmosódottak a részletes vizsgálathoz. Ez a csillagászok álma" - tette hozzá.

A csillagászok szerint a csillagáramlat mintegy egymilliárd éves lehet, így már négy teljes kört megtett a galaxis körül. Ez elegendő idő ahhoz, hogy áramlatszerű szerkezet alakuljon ki a Tejútrendszer lemezének gravitációs hatása következtében.

Ez az újonnan felfedezett, közeli rendszer kiválóan felhasználható gravitációs kutatásokhoz a galaxis tömegének megmérése céljából. Segíthet a kutatóknak annak megértésében, hogyan szerzik a galaxisok a csillagaikat, tesztelhetik a Tejútrendszer gravitációs mezejét, közelsége miatt pedig a bolygókereső missziók remek célpontja lehet.

velemenyezd, 2019. február 18. hétfő, 15:42
Címkék: Európai Űrügynökség, Stefan Meingast, Joao Alves, déli égbolton, csillagfolyam viszonylag, űrben kialakulásuk,
Forradalmi változást hozott a 30 éves Hubble űrtávcső
később az ősrobbanás elméletének kidolgozásához.

A Hubble űrtávcső, amely a közeli infravörös, látható fény és ultraibolya tartományban végez észleléseket eddig milliós nagyságrendű felvételt készített, egyebek mellett vizsgálta a Naprendszer kisbolygóit, a planetáris köd finom szerkezetét, az üstökösöket, a csillagok halálát, valamint a kozmológiai távolságban lévő csillagok robbanását.

A csillagász beszámolt arról is, hogy az évforduló alkalmából egy különleges eseménnyel készül az Európai Űrügynökség, amelynek keretében Európa 30 különböző helyszínén leplezik le pénteken a Hubble űrtávcső egy-egy eddig titkolt fotóját. Magyarországon a Svábhegyi Csillagvizsgálóban pénteken délután kettő órakor egy Facebook-esemény keretében fogják bemutatni az űreszköz által készített ünnepi felvételt.

A csillagász kérdésre válaszolva beszélt arról is, hogy a közelmúltban talált, a Földhöz hasonló Kepler-1649c nevű bolygó mérete megegyezik a Földdel. A bolygót egy nemzetközi kutatócsapat fedezte fel, amikor
velemenyezd, 2020. április 21. kedd, 11:31
Koronavírus - A levegő magas nitrogén-dioxid-szintje összefügghet a Covid-19 magas halálozási rátájával
koronavírus okozta elhalálozás, mint más térségekben.

A légszennyező nitrogén-dioxid károsítja az ember légzőszerveit. Régóta köztudott hogy sokféle légzőszervi és szív-érrendszeri betegséget okoz. "Mivel az új koronavírus a légzőszervet támadja meg, ésszerű feltételezni, hogy összefüggés lehet a légszennyezés és a betegség okozta halálozási arány között" - magyarázta Yarob Ogen, az egyetem Geotudományi és Földrajzi Intézetének munkatársa.

A kutatók három adathalmazt használtak: az Európai Űrügynökség (ESA) Sentinel 5P műholdja által mért regionális nitrogén-dioxid-szennyezés szintjét, a műhold folyamatosan figyeli ugyanis a légszennyezést a Földön. Ezen adat alapján azonosították azokat a térségeket, ahol magas és tartós a nitrogén-dioxid-szennyezés.

"Még a koronavírus-járvány európai kitörése előtti, januári és a februári értékeket néztem meg" - mondta Ogen, aki ezeket az adatokat összevetette az amerikai Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal légáramlási adataival. Ha van légmozgás, a föld
velemenyezd, 2020. április 20. hétfő, 19:52
Megkezdi hároméves misszióját az Európai Űrügynökség exobolygó-kutató űrtávcsöve
A CHEOPS (Characterising ExOPlanets Satellite) űrteleszkópot decemberben indította útnak egy Szojuz-Fregat hordozórakétán az Arianespace európai űrkutatási vállalat a Francia Guyanában lévő kourou-i űrközpontból.

A kutatószonda az Európai Űrügynökség és Svájc közös missziójának keretében az eddig felfedezett több mint négyezer exobolygó közül 100-ra fog koncentrálni, részben annak kiderítése érdekében, hogy van-e közöttük a földi értelemben vett élet fenntartására képes planéta.

A döntően a Hydra csillagkép egyik csillagára, valamint a Szextáns csillagkép egy bolygórendszerére fókuszáló tesztidőszak zökkenőmentesen zajlott, annak ellenére, hogy a küldetésért felelős szakembereknek otthonról kellett dolgozniuk a koronavírus-járvány miatt - írja a Swissinfo.ch.

A minden korábbinál pontosabb mérésekre lehetőséget adó űrteleszkóp már februárban a várakozásokat meghaladó minőségben továbbított képeket a Földre.

A missziót vezető Berni Egyetem csütörtöki közleménye szerint az ESA átadta
velemenyezd, 2020. április 16. csütörtök, 17:02
Az asztronauták vizelete is segíthet megépíteni a Holdon az alapbázist
Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), az Európai Űrügynökség (ESA) és kínai űrügynökség (CNSA) is azt tervezi, hogy a következő évtizedekben bázist épít ki a Holdon egy a távolabbi űrt feltérképező terv részeként, amely aztán még messzibb célok felé, például a Marsra is eljuttathat embereket.

A Hold betelepítése olyan problémákat vet fel, mint a magas sugárzás, a szélsőséges hőmérsékletek, a meteoritbombázások veszélye. Emellett logisztikai kérdések is adódnak: hogyan szállítsanak fel a Holdra építőanyagot, ha egyáltalán szükséges - olvasható az EurekAlert.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A Földről 0,45 kilogrammnyi teher Holdra szállítása mintegy 10 ezer dollárba (3,2 millió forintba) kerül, tehát egy teljes modul megépítése az égitesten nagyon költséges lenne. Ezért az űrügynökségek igyekeznek hasznosítani a Hold felszínének nyersanyagait vagy éppen azokat, melyeket maguk az asztronauták szolgáltathatnak, például vizelet formájában.

Norvég, spanyol, holland és olasz kutatók
velemenyezd, 2020. március 30. hétfő, 13:22
Jelentősen csökkent a légszennyezettség mértéke Spanyolországban is
A levegő elsődleges szennyezőjének számító nitrogén-oxidok koncentrációja átlagosan 64 százalékkal csökkent a főbb spanyol városokban a koronavírus-járvány feltartóztatását célzó intézkedések nyomán. A legnagyobb mértékben Barcelonában esett vissza az arány, 83 százalékkal. Madridban 73 százalékkal, Valenciában 64 százalékkal csökkent a nitrogén-oxidok koncentrációja - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

A Valenciai Műszaki Egyetem kutatói az Európai Űrügynökség (ESA) Copernicus programja keretében működő Sentinel-5P misszió műholdfelvételeit elemezték, valamint összehasonlították a március 10-14. és a március 15-20. közötti időszak adatait. Ezen adatok alapján készítettek egy térképsorozatot, amely bemutatja a főbb spanyol városok nitrogén-oxid-koncentrációját.

Elena Sánchez-García, a UPV kutatója szerint a nitrogén-oxidok a levegő szennyezettségének fontos jelzői. "A nitrogén-oxidok magas koncentrációja negatív hatással van a légzőszervrendszerre és súlyosbítja a
velemenyezd, 2020. március 25. szerda, 19:23
Hatalmas "űrhóembert" képez a két összeolvadó fehér törpe
A tőlünk 150 fényévre lévő "hóember" tömege nagyobb a Napnál, átmérője azonban kétharmada a Föld átmérőjének.

A fehér törpe a csillagfejlődés végső stádiuma, általában nagyjából Föld-méretű, de 100-szor kisebbek, mint a Nap. Tömegük megközelítően a Nap tömegével egyezik meg, ezért sűrűségük nagyon nagy. A fehér törpék extrém magas felszíni hőmérsékletűek, ezért ragyogó fehér fényt bocsátanak ki.

Az Európai Űrügynökség Gaia teleszkópjával felfedezett objektum két fehércsillag összeolvadásából keletkezhetett, és a WDJ0551+4135 jelet kapta. A felfedezés segítheti a tudósokat abban, hogy jobban megértsék ezt a folyamatot - mondta Mark Hollands, a Warwicki Egyetem kutatója, a Nature Astronomy folyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője.

"E csillag legérdekesebb jellemzője, hogy nem robbant szét szupernovaként. Nincs sok fehér törpe, amely ekkora tömegű lenne" - magyarázta.

Légköre korábban soha nem látott összetételű. "Azt várnánk, hogy külső rétege hidrogén, néha esetleg héliummal
velemenyezd, 2020. március 03. kedd, 13:21
Emberi hiba és rossz menedzsment okozhatta az EU műholdas navigációs rendszerének zavarát
brüsszeli híroldal által ismertetett dokumentum szerint egy bizonyos berendezés nem megfelelő működése állt a zavar mögött a földi irányítóközpontban, amelyet a karbantartás során elkövetett emberi hibák okozhattak.

Emellett ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a programot három, egymással versengő intézmény irányítja, és nem egyértelmű közöttük az utasítási lánc minden területen. A napi működést az Európai GNSS Ügynökség (GSA) biztosítja, azonban a beszerzésekért és a technikai műveletekért az Európai Űrügynökség (ESA) a felelős, míg a projekt politikai oldala és az átfogó ellenőrzés az Európai Bizottság illetékes főigazgatósága alá tartozik.

A szakértők úgy vélik, hogy nagyobb autonómiát kellene adni a GSA-nak, de legalábbis a feladatok világosabb megosztására lenne szükség.

Az eddig mintegy tízmilliárd euróból kiépített rendszer júliusban nagyjából egy hétre leállt.

A Galileo még mindig a tesztelés fázisában van, miután hosszú késések után 2016-ban indította el kezdeti szolgáltatásait a
velemenyezd, 2019. november 19. kedd, 13:33
Már egymilliárd mobilfelhasználót ér el az Európai Unió műholdas navigációs rendszere
A tájékoztatás szerint várhatóan kedden éri el ezt a számot a rendszer mobiltelefonos felhasználói tábora.

"A Galileo világszerte immáron egymilliárd mobilfelhasználó számára nyújt kiváló minőségű időmeghatározási és navigációs szolgáltatásokat. Mindezt egy ízig-vérig európai projekt tette lehetővé, amelynek célja, hogy az Európai GNSS Ügynökség (GSA) támogatására, elkötelezettségére építve a világ legprecízebb navigációs rendszerét alkossa meg" - közölte Elzbieta Bienkowska belső piacért felelős biztos.

"Biztos vagyok benne, hogy az új uniós űrprogram keretében végzett tevékenységeknek és beruházásoknak köszönhetően folytatódni fog az európai űripar virágkora" - tette hozzá.

A műholdas navigációt lehetővé tévő okostelefonok gyártóinak 95 százaléka ma már Galileo-kompatibilis chipeket készít.

Az egymilliárdos küszöböt a világszerte eladott mobiltelefonok mennyisége alapján számították ki, a Galileo-felhasználók száma azonban a valóságban nagyobb ennél. Így például Európában