Belépés
2019. október 20. vasárnap | 42. hét | 293. nap | 03:43 | Vendel
Friss Sport Versek Egészség Bőrápolás Receptek Praktikák Jótékony hatások Házilag
Tápanyagok egyes gyümölcsökbe
Milyen tápanyagokat tartalmaznak az egyes gyümölcsök? - Teljes körkép a 18 legfontosabbról!

Gyümölcsnek általában az emberi fogyasztásra nyersen és frissen alkalmas terméseket és álterméseket tekintik. A köznyelv többnyire megszorítóbb értelmű, és csak a fás növényeken termő gyümölcsöt tekinti gyümölcsnek, (az édes ízt is társítja), míg a tágabb definícióba beleférnek a dinnyék, de akár a frissen fogyasztott paradicsom is.

Az áfonya
Szakirodalmi adatok alapján az áfonya az egyik legértékesebb biológiai hatóanyagokat tartalmazó gyümölcsünk. Kiemelkedő magas kálium tartalma, van benne továbbá kalcium, vas, magnézium, mangán, cink, kén, foszfor. Ezen kívül tartalmaz különféle gyümölcs savakat (pl.: almasav, citromsav), cukrot, pektint, flavonoid- és iridoid vegyületeket termése pedig antociánokat (mirtillin), C-, B1 vitamint valamint az A-vitamin provitaminját, niacint.

Ezen összetevőinek köszönheti az áfonya az összehúzó (adstringens), az antibakteriális, az antioxidáns és a vizelethajtó hatást. Vérkeringési zavarokban, így az artériák és a vénákkal kapcsolatos rendellenességekben, a mikroszkópikus vérzékenység esetén, visszértágulatoknál a benne lévő mirtillin javítja a vénák és az artériák falának rugalmasságát, csökkenti a hajszálerek törékenységét.

Az áfonya jó vértisztító, ezért gyógyítólag hat az ekcéma, kiütés, pikkelysömör és más bőrbetegségekre. A látószervünk különféle betegségeinél (pl.: szürkületi vakság, szürke hályog, zöldhályog, cukorbetegségből eredő látás zavarok) is eredményesen használható. Ajánlható gyakori húgyúti fertőzésben szenvedőknek, vesekőképződésre hajlamosaknak, vagy akinek vesehomokja van, valamint vizeletpangás, magas vérnyomás, bélhurut, hasmenés esetén.

Az alma
Az alma tartalmaz kalciumot, foszfort, vasat, magnéziumot, nátriumot, káliumot, nyomelemeket, A, B komplex és C vitamint. Gyógyhatását a benne lévő ásványoknak köszönheti, amelyek az emésztési rendszerre hatnak. Magas a pektin tartalma, ami a sejtfal alkotó része. Fontos továbbá a héja, a cellulóz része, amely segít kisöpörni a beleket. Általánosságban véve, az alma tisztító hatású. Depressziós betegség és alacsony vércukorszint esetén - amikor az agy nem kap elég glükózt - ajánlatos az alma fogyasztása. Az alma savas tartalmával hozzásegít a gyomor és a belek mozgásának meggyorsításához. Pektin tartalma segíti az anyagcserét, valamint képes feloldani azokat a zsírokat (triglycerideket), amelyek a koleszterin lerakódását okozzák. Kiemelkedő a vér-, és máj-, vesetisztító tulajdonsága.

A körte
A körte nem tartalmaz kiemelkedő mennyiségű ásványi sót vagy vitamint. Tartalma azonban olyan összetételű, amelyet számos betegség gyógyítására felhasználhatunk. A gyomorbajosok és a vese bajosok számára a legjobb. A körtét általában gyulladásos betegségek gyógyítására használják, illetve az emésztési rendszerre és a légutak gyógyítására. Ez nem zárja ki azt, hogy a körte hasson az egész testre. Az átlagosnál nagyobb mennyiségű benne a boron, ami a csontok és az izmok állapotára jótékonyan hat. A körte hűsítőlég hat a gyomorhurutra és gyógyítja azt. A körte hasznos lehet a bélhurut gyógyításában. Az emésztési zavarok mind gyakoribbak az idősödő korban akkor is, ha nem fogyasztanak sokat. Csökken a gyomorsav és a bélmozgás, lelassul az egész emésztési rendszer. Ilyenkor egy körte elfogyasztása jót tesz a gyomornak és az emésztést is felgyorsítja. A körte fogyasztása segít a vért megtisztítani, és ezzel enyhíti a reumatikus fájdalmat.

A bodza
A bodzának a népi gyógyászatban és az étkezésben a termése mellett a virágját nemcsak gyógyteának, de frissen, a nyári melegben frissítő italnak is felhasználhatjuk. A virágja tartalmaz izzasztó glikozidát, rutént, illóolajat, nyálkát, cukrot, cseranyagot kéksav glikozidát C vitamint stb. Termése tartalmaz gyümölcssavat, C, C2 és A vitamint, cukrot, cseranyagot, nyomelemeket, illóolajokat stb. A bodzavirág téli meghűlés esetén kiváló gyógyszernek bizonyult. Köhögést csillapító, vértisztító, enyhe hashajtó. Az egyik legbecsesebb tulajdonsága a szerves sav tartalma, amely mindkét féle bodzatermésben megtalálható, s rendkívül jó hatású a szervezetre. Vértisztító, és a flavonoidokat tartalmazó tulajdonsága következtében antioxidánsnak számít.
A levél nagy koncentrációban tartalmaz kéksav-glikozidokat mint a szambunigrint.

A bodzát meghűléses megbetegedések, hurut esetén, izzasztószerként és immunrendszeri serkentőként használják, vizelethajtó. Reumás bántalmakra nagyszerű gyógyír, de lázcsillapításra is ajánlják.

A csicsóka
A csicsókában ásványok közül legtöbb benne káliumot és tartalmaz enzimeket is. Szénhidrátot is tartalmaz, ennek ellenére a cukorbetegek is fogyaszthatják. Régen a csicsóka értéke abban volt, hogy a téli egyhangú étrendet nyers táplálékkal színezte. Nemcsak a változatosságot biztosította, de elősegítette az emésztést a friss enzimjeivel. Ma fogyasztása azoknak ajánlott, akik súlyfelesleggel küzdenek. A kellemes ízű csicsóka lé, ha lassan kortyolgatva fogyasztjuk, akkor úgy hat, hogy huzamosabb ideig nem kíván az egyén ételt vagy italt. A vércukorral függ össze a csicsóka legértékesebb tulajdonsága. Olyan szénhidrátot tartalmaz, inulint, amely értékes fűtőanyaggal lát el bennünket fáradság érzetkor. Az inulin nem azonos az inzulinnal, amire a cukorbetegeknek szüksége van. A csicsókában található keményítőt azonban biztonságosan tudják használni, mert támogatja a lép, a máj, és a hasnyálmirigy munkáját, oly módon, hogy megfelelő szintre tudja hozni a vérben a cukrot.. Azoknak is ajánlatos, akik gyakran éreznek kimerültséget ok nélkül. A csicsókában aránytalanul nagy mennyiségű kálium található, más ásványokhoz viszonyítva. Keményítő tartalma a test meghajtását szolgálja, a kálium jelenléte pedig fokozza a meghajtást, így az izomteljesítményt nagymértékben elősegíti. A csicsóka fogyasztásával el lehet kerülni a vérnyomás emelkedését.

A csipkebogyó
A csipkebogyó magas C-vitamin tartalma mellett B1-, B2-, K-vitamint, fontos ásványi anyagokat és nyomelemeket, valamint flavonoidokat, karotinoidokat és színagyagokat is tartalmaz. A csipkebogyóban a C-vitamin együttesen van jelen egyéb antioxidáns hatású, egészségvédő molekulákkal és szerepe van az oxidatív stressz káros következményeinek kivédésében, illetve minden olyan folyamat gátlásban (öregedés, számos krónikus betegség), ahol a szabad gyökök bizonyítottan szerepet játszanak.
Éppen magas C-vitamin-tartalma indokolja, hogy különösen ajánlott a meghűléses betegségek megelőzésére, illetve kezelésére.

A fekete berkenye
A fekete berkenye a gyümölcsök és bogyósok közül a legmagasabb P-vitamin tartalommal rendelkezik, mely csökkenti a vér koleszterinszintjét, fenntartja a véredények falainak elasztikusságát és azok normális áthatolhatóságát. Az aronia pektinanyagai méregtelenítik a rossz bélműködés eredményeképpen keletkező toxinokat, megkötik és eltávolítják a szervezetből a radioaktív stronciumot és kobaltot. Antocianin és proantocianidin tartalma rendkívűl magas (480-510 mg/100g), ezen kívül karotinoidokban gazdag, C vitamin tartalma pedig a feketeribizli után következik. Az antocianinok a gyümölcsökben, zöldségekben előforduló nagyon erős antioxidáns hatással bíró vegyületek, ezért a fekete berkenye hatékonyan képes védeni a szervezet különféle sejtjeit és szöveteit a szabadgyökök károsító hatása ellen. Értágító hatása mellett a vérrög képződést is gátolja, segít a trombózis megelőzésében. Esszenciális zsírsav tartalma gátolja a bőr hámsejtjeinek korai öregedését. A fekete berkenyében lévő oxikumarinok segítik a normális véralvadást a P és K1 vitaminnal együtt.

A feketeribiszke
A feketeribiszke hatóanyagait nyomelemek, flavonoidok, illóolajok, cseranyagok, rutin, és B-, C-, P-vitamin alkotják. Élettani hatásai közül ismert vizelethajtó, enyhe vérnyomáscsökkentő, köszvényes és reumás panaszokat enyhítő, vértisztító és izzasztó hatása, ezért hólyag, vese és prosztatabetegségek tüneteinek enyhítésére, reumás panaszok esetén valamint vérnyomás csökkentésére is használják.

A feketeribiszke elhízott embereknél növeli a vizelet kiválasztását, fokozza az epe termelését. Ezáltal a szervezetben gyorsabban zajlik az égés, csökken a testsúly. A feketeribiszke ásványi sói semlegesítik a savas bomlástermékeket, és megkönnyítik a szívizom jobb összehúzódását. A könnyen emészthető cukrok és a szerves savak elégésükkor lúgosítják a szervezetet, ugyanakkor elégetik az anyagcsere bomlástermékeinek egész sorát. Magas C-vitamin tartalma segít az influenza elleni védekezésben, az immunrendszer erősítésében, a fáradtságérzet leküzdésében. Óvja a sejteket a rákos folyamatoktól. Vas-, mangán- és réztartalmának köszönhetően növekszik a vörösvértestek és a hemoglobin mennyisége, ennek köszönhetően a gyermekek és nők vashiányos vérszegénységének kiváló természetes gyógyszere. B-vitamin tartalma idegvédő hatású.

A homoktövis
A homoktövis talán a legértékesebb biológiai hatóanyagokat tartalmazó gyümölcsünk. Termését tibeti gyógyítók már több mint ezer éve alkalmazzák. Kíemelkedően magas a C vitamin tartalma (450 mg/100g) További hatóanyagai a következők: A-, P-vitamin, almasav, kvercetinglikozida, xantofilt, fizalin. olajsav, izolinolsav, linolensav, mannit, peonin antocián, palmitinsav, sztearinsav. Karotinoid tartalma (16-28 mg/100g) szintén jelentős, valamint magas flavonoid tartalmának (310-2100 mg/100g) is köszönhető sokrétű pozitív élettani hatása. Kiemelkedő szerepe van az immunrendszer védelmében és erősítésében, zsíroldó hatású, fokozza az anyagcserét, így segít az optimális testsúly megtartásában. Kedvezően hat gyomor- és nyombélfekélyekre is, védi a májat. Kozmetikai hatása is ismertek, gátolja a hajhullást és lassítja a ráncok kialakulását, erősíti a kötőszövetet, ezáltal csökkenti a narancsbőr kialakulását.
angyalka___, 2010. április 29. csütörtök, 10:44
Címkék: Magas C-vitamin, egyes gyümölcsök, emberi fogyasztásra, köznyelv többnyire, tágabb definícióba, frissen fogyasztott,
Kommentek
A méregtelenítés napjainkban
erősíteni a légző izmokat, valamint a gázok cseréjét egy keményebb edzés során vagy stressz idején. Ez a méregtelenítési módszer segít csökkenteni a pánikrohamok és a szorongás tüneteit, amelyek hozzájárulnak a káros toxinok lerakódásához a szervezetben.

9. Fogyassz sok C-vitamint
A C-vitamin erős antioxidáns. Emellett fokozza az immunrendszert is és harcol a betegségeket okozó toxinok ellen. Nem csak a citrusfélék tartalmaznak sok C-vitamint. Például a leveles zöldségekben, a bogyós gyümölcsökben, a paprikában és a dinnyében is nagy mennyiségben megtalálható. Azok számára, akik refuxszal küszködnek, érdemes a citrusfélék helyett például ananászt vagy mangót fogyasztani.

rostok

10. Egyél sok rostot
A rostok segítik a méregtelenítést minden nap, javítva az emésztést és a méreganyagok eltávolítását. A gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonák jó rostforrások. Szükség van mind az oldható, mind az oldhatatlan rostra, hogy a toxinokat eltávolítsuk a
lovaszmarika, 2019. július 31. szerda, 15:56
Együnk több rostos élelmiszert
borsóliszt, hajdinaliszt és az árpaliszt.

Jegyezd meg: helyettesítsd a hagyományos lisztet más lisztfélékkel. Ezek lehetnek teljes kiőrlésű lisztek, mogyoróliszt, kókuszliszt stb.

11. Egyél bogyós gyümölcsöket
A bogyós gyümölcsök maggal a legnagyobb rosttartalmú gyümölcsök közé tartoznak. A legtöbb rost a málnában és a szederben van, körülbelül 8 gramm egy csészényi adagban. Jó választás még a szamóca (3 gramm/csésze) és az áfonya (4 gramm/csésze) is. Ráadásul a bogyós gyümölcsökben kevesebb a cukor is. Gabonapehelyhez vagy salátákhoz kiváló, vagy keverd bele joghurtba egy tápláló reggelihez. Lefagyasztva és frissen is ugyanolyan egészséges.

Jegyezd meg: A bogyós gyümölcsök a legnagyobb rosttartalmú gyümölcsök közé tartoznak. Fogyaszthatod frissen és fagyasztva is.

12. Fogyassz minél több hüvelyes termést
bab
A hüvelyesek - bab, borsó és lencse - számos hagyományos étel alapjai. Rostban, fehérjében, szénhidrátban, vitaminokban és ásványi anyagokban
lovaszmarika, 2019. július 16. kedd, 16:15
A spárga gyógyító hatásai
jelentheti.

Természetes formában tartalmazza a tojássárgája, szója, banán. Megtalálható a citrusfélékben: a citromban, a narancsban; ezenkívűl sok zöldségben (általában a zöld levelesekben): a zöldbabban, a karfiolban, a brokkoliban, a bimbóskelben, a parajban, a spárgában; a hüvelyesekben: a lencsében, a babban, a borsóban; valamint a csonthéjasokban (mogyoróban, dióban, mandulában) és a teljes kiőrlésű termékekben is. Jelentős mennyiség van az élesztőben, a búzacsírában, zabpehelyben és a friss gyümölcsökben.

A húsfélék közül egyedül a máj rendelkezik jelentős folsav tartalommal.

Mivel azonban ez a molekula hőérzékeny, a melegítés során elbomlik, így a főtt ételek nem, vagy alig tartalmazzák. Emiatt is nagyon fontos naponta gondoskodni a megfelelő folsav bevitelről. A nők többsége az egészséges étkezés során kb. 0,2 mg-ot visz naponta szervezetébe. Ez az ajánlott adagnak csupán a fele. Felszívódását elősegíti a többi B-vitamin.

Az aszparaginsav
Az
pacsakute, 2019. június 07. péntek, 18:19
Eper: a legegészségesebb gyümölcs
Kutatók szerint az eper az egyik legegészségesebb gyümölcs: már nyolc szem elfogyasztásával több C-vitamint juttathatunk a szervezetünkbe, mintha megennénk egy narancsot. Ez az adag feleannyi cukrot tartalmaz, mint egy alma, harmadannyi kalóriát, mint egy banán, és több rost van benne, mint például a körtében. Ha még ez sem győzte meg, íme néhány komoly érv az eperfogyasztás mellett!

Szívbarát gyümölcs
Kevesen tudják, de az eper fogyasztása segíthet megelőzni bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Egy diétás étrendbe illesztve a gyümölcs segíthet megelőzni a kardiovaszkuláris betegségek kialakulását, csökkenti a vérnyomást. Nagy arányban tartalmaz a C-vitamin mellett folsavat, káliumot és B6-vitamint, magas a rosttartalma, és antioxidánsokban is gazdag. A gyulladásokat is mérséklő antociántartalmának köszönhetően a szívinfarktus kockázatát is csökkenti. Egy kutatásban megállapították, hogy azon nők körében, akik hetente legalább három alkalommal fogyasztottak földiepret és
eva6, 2019. június 07. péntek, 13:41
A tojás gyógyhatásairól
fogyasztása 24 százalékkal csökkenti a mellrák kialakulását, mert a benne lévő kolin segíti a sejtek normális működését.

8, Segít egészségesnek maradni terhesség alatt
A tojás, amellett, hogy ellátja a megfelelő mennyiségű tápanyaggal, csökkenti a még meg nem született gyermek mentális egészségét és csökkenti a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát.

Ezek főleg a kolin hatásának köszönhetőek: ez a tápanyag megtalálható a tojásban, a húsokban, a babban, a csonthéjas gyümölcsökben és más fehérjében gazdag ételekben.

A kolinnak alapvető szerepe van a magzat agyának fejlődben, és a szülési rendellenességeket is megelőzi. A várandós és a szoptató nők számára napi két tojás majdnem a napi ajánlott bevitel felét biztosítja - de vigyázzunk, hogy ne fogyasszunk nyers vagy félig átsült tojást!

9, Erősíti a csontokat
A tojás erősen tartja a csontokat és a fogakat a benne lévő foszfornak, D-vitaminnak és kalciumnak köszönhetően. Köztudott tény, hogy a
pacsakute, 2019. április 10. szerda, 00:49
Állítsuk meg a szervezet rozsdásodását flavonoidokkal
védelmére termelt anyagok, melyek elsősorban a káros UV sugárzás és egyéb növényi kórokozókkal szembeni védelmet biztosítják a sejteknek. Ezek az anyagok hasznosak lehetnek az emberi szervezetnek is, hiszen hasonló védelmi funkciót tölthetnek be az emberi szervezetben, és fogyasztásuk védelmet nyújthat több - a szervezetet ért - káros hatással szemben.

Az öt leggyakrabban előforduló flavonvegyület a: kvercetin, a miricetin , az apigenin, a kempferol és a luteolin amiket legfőbbképpen a bogyós gyümölcsökben, hagymafélékben, spenótban, zellerben, valamint különböző lencsefélékben találhatunk. De találunk flavonoidokat a kakaóban, szójában, teában és a borban (elsősorban vörösborban), polifenolok (hidroxilcsoportot tartalmazó többgyűrűs vegyületek) formájában.

A flavonoidok számos kedvező tulajdonsággal rendelkeznek.

- Hozzájárulnak a keringési zavarok helyreállításához és segítenek sejtjeink jobb oxigénellátásában és részt vesznek a szervezet anyagcsere
pacsakute, 2019. március 01. péntek, 11:29
Paradontozis ellen
megbetegedéseknek is. A parodontális megbetegedés csontritkulással is együtt járhat.

Szerencsére vannak természetes megoldások a vérzésre, a fogágybetegségekre és a csontvesztésre. A C-vitamin nélkülözhetetlen az íny és a szövetek egészségének megőrzése miatt, hiszen a C-vitamin értékes flavonoidokkal van tele. A kvercetinnel együtt elősegíti az íny egészségének megőrzését és szinergikusan működnek együtt a gyulladás csökkentésében. Flavonoid kvercetin bőven található a zöldségekben és a gyümölcsökben, különösen a bogyós gyümölcsök bővelkednek benne. Ez a vegyület egy természetes gyulladásgátló és antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik. A kvcercetin és a C-vitamin együttese nagyon hatékony a kialakult gyulladás ellen.

Egy vizsgálatban külön-külön és együttesen is vizsgálták a C-vitamin és a kvercetin hatását a fogágybetegségekre. A résztvevők számára nyolc héten át tartott a kutatás. Ebben az időszakban semmilyen más gyógyszert és egyéb kiegészítőt nem vettek magukhoz. Az
pacsakute, 2019. február 28. csütörtök, 20:11
Pektin (E440) – avagy mit tud a növényi zselatin?
vegetáriánus zselatinnak is nevezik és elsősorban lekvár és dzsemkészítésre használják zselésítőként mivel költséghatékonyabb mint a befőzőcukor. Nagy mennyiségben tartalmazza az alma, birsalma, a citrusfélék, barack, szilva, egres, fekete ribizli, sárgarépa de megtalálható más növényekben is.
A pektin megfelelő "E" száma az E-440, ami egy természetes növényi kivonatú zselésítő adalékanyag.

Mi a pektin?
A pektinek bonyolult felépítésű poliszaharidok, melyek a zöldségekben, gyümölcsökben találhatók. Abszolút veszélytelen, méregtelenítő hatású. A növényekben, a sejtek működését szabályozzák, biztosítják a szövetek rugalmasságát, a növény nedvesség tartalmát. Jellemzője, hogy képes oldhatatlan vegyületet képezni a nehéz fémekkel, és a radionuklidokkal. E tulajdonsága miatt a WHO egészségügyi világ szervezet ökológiailag szennyezett területen történő felhasználását ajánlja pl. Japán Csernobil. Optimális dózisa 4-5 gr/ nap, erősen szennyezett helyeken 15.16 gr/nap.

A
pacsakute, 2019. február 28. csütörtök, 19:44
Képek, videók
ital gyümölcsökből.jpg
drkerekesmaria
2009. december 27. vasárnap, 09:55
gyümölcsökből
tereza54
2009. szeptember 14. hétfő, 10:02
Tájkép gyümölcsökből 6
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:38
Tájkép gyümölcsökből 5
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:37
Tájkép gyümölcsökből 4
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:37
Tájkép gyümölcsökből 3
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:36
Tájkép gyümölcsökből 2
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:35
Tájkép gyümölcsökből1
misenka50
2009. március 01. vasárnap, 20:33
Magas C vitamin tartalmúa
pacsakute
2013. október 25. péntek, 18:25
Őszi gyümölcsök
eva6
2019. október 19. szombat, 10:32
Vitamindús gyümölcsök.jpg
pacsakute
2019. szeptember 25. szerda, 20:41
Gyümölcsök.jpg
pacsakute
2019. szeptember 17. kedd, 22:32
Gyümölcsök tálban
eva6
2019. május 14. kedd, 17:26
Png gyümölcsök
eva6
2019. április 03. szerda, 14:40
Gyümölcsök bögrében
eva6
2019. március 24. vasárnap, 10:59
xMagazin.hu - A közösségi magazin. A felhasználóink által megosztott bejegyzésekkel, képekkel és videókkal.
A felhasználók által feltöltött adatokért semmiféle felelősséget nem vállalunk. © 2013 TVN.HU Kft.