2020. április 01. szerda | 14. hét | 92. nap | 07:29 | Hugó
Koronavírus - Több ezer processzort és több terabájt memóriát ajánl fel a SZTAKI és a Wigner FK a kutatóknak
Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) tagjai, a SZTAKI és a Wigner kutatóközpont - a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) támogatásával - úgy döntött, felajánlja az általuk üzemeltetett, kutatási célokra korábban létrehozott MTA Cloud számítási felhőt, benne saját számítási kapacitásukkal a járvány elleni küzdelemre - tájékoztatta az MTI-t szerdán a két intézmény.

Mint a közlemény emlékeztet, a SZTAKI első körben csatlakoztatta gépeit a Folding@Home nemzetközi kutatási projekthez és közösségi számítási platformhoz, ahol már futnak olyan feladatok, amelyek eredményei kifejezetten a járvány megállítását szolgálhatják. Az itt futó első projektek arra keresik a választ, hogy a koronavírusok hogyan kapcsolódnak az úgynevezett ACE2 receptorhoz.

A Wigner Adatközpontban eddig is több, nagy biztonságú adatkezelést megkövetelő orvosi projekt futott, így az intézmény megfelelő tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy a hazai víruskutatási és genom-szekvenálási erőfeszítéseknek megbízható információtechnológiai támogatást nyújthasson - hangsúlyozza a kommüniké.

Az intézetek szakértői várják olyan magyar kutatók, kutatócsoportok jelentkezését, akik a vírussal vagy a járvánnyal foglalkoznak, és számítási kapacitásra lenne szükségük.

A HP és digitális gyártási közössége a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségek kihasználásával járul hozzá a koronavírus-járvány elleni harchoz. A 3D nyomtatással foglalkozó csapatok a rendelkezésre álló technológiát, tapasztalatot és gyártási kapacitást arra használják fel, hogy a vírus elleni védekezéshez szükséges alkatrészeket készítsenek - közölte a HP az MTI-vel.

Tájékoztatásuk szerint világszerte már több mint ezer darab, 3D nyomtatással készült elem jutott el a vírus ellen küzdő kórházakba. Az első jóváhagyott és legyártott eszközök között megtalálhatók védőmaszkok, arcvédő pajzsok, maszkrögzítők, orrtisztítók, higiénikus ajtónyitók és lélegeztetőgép-alkatrészek is.

A HP és partnerei rövidesen ingyenesen letölthetővé teszik számos olyan alkatrész jóváhagyott tervét, amelyeknek összeszerelése egyszerűen házilag is megoldható, közben pedig várják azon 3D tervezők ötleteit és applikációit, akik szeretnének a koronavírus elleni harcban részt venni.

velemenyezd, 2020. március 25. szerda, 17:04
Címkék: Wigner FK, Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, Magyar Tudományos Akadémia, Wigner Adatközpontban, általuk üzemeltetett, járvány elleni,
Letették a mágneses nulltér laboratórium alapkövét Fertőbozon
A zéró mágneses tér laboratóriumban földi körülmények között válik lehetővé az interplanetáris térben jellemző mágneses környezet vizsgálata.

A laboratórium építésére az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont, valamint az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont (Wigner FK) 434,59 millió forintos, vissza nem térítendő uniós támogatást nyert.

Bokor József, az MTA természettudományi alelnöke elmondta, hogy az új laboratóriumban unikális kísérleti lehetőséget biztosíthatnak majd a kutatóknak.

Mint rámutatott, az obszervatórium munkájának és eredményeinek ismertsége nemzetközi szinten az egyik legjobb a korábbi nemzetközi projektekben való részvételek miatt. az obszervatórium különleges szerepet tölt be a geofizika területén, a kutatói gárda elhivatott, az MTA pedig lehetőségeihez mérten támogatja a munkát - tette hozzá Bokor József.

Wesztergom Viktor, az MTA CSFK GGI igazgatója, az obszervatórium vezetője elmondta, hogy a tízszer tíz méteres, kocka alakú épület egy árnyékolt
velemenyezd, 2017. november 02. csütörtök, 16:02
Mágneses nulltér laboratórium épül Sopron környékén
A projekt célja egy elektromágneses tiszta laboratórium létrehozása Fertőbozon, az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Geodéziai és Geofizikai Intézete (MTA CSFK GKI) Széchenyi István Geofizikai Obszervatóriumban, amely az MTA Wigner FK kihelyezett telephelye is - közölte ez MTI-vel csütörtökön az MTA CSFK.

Tájékoztatásuk szerint a Zéró Mágneses tér Laboratórium (ZBL) segítségével földi körülmények között válik lehetővé az interplanetáris térben jellemző mágneses környezet vizsgálata. A projekt résztvevőinek egyik távlati célja, hogy az általánosan elterjedt fluxgate magnetométereket kiváltsák a sokkal kisebb zajú SERF magnetométerekkel, amelyek legyártásához a tervezett laboratórium kiváló lehetőséget biztosít. A SERF magnetométerek űrfizikai mérésekre való alkalmazása úttörő vállalkozás, aminek hatására a Wigner FK a mágneses mérések területén akár nemzetközi szinten is vezető pozícióba kerülhet - áll a közleményben.

A ZBL egy "mágnesesen láthatatlan" labor, hiszen mágneses tere
velemenyezd, 2017. augusztus 24. csütörtök, 16:12
Kutatókkal tárgyalt környezetvédelmi fejlesztésekről Áder János Budapesten
Amennyiben a mostani ütemben folytatódik az üvegházhatású gázok kibocsátása, 15 év múlva garantáltan bekövetkezik a Föld átlagos hőmérsékletének 2 Celsius-fokos emelkedése - hangsúlyozta az eseményen Áder János, aki szerint ezért a lehető legrövidebb időn belül túl kell lépni a fosszilis energiahordozókon alapuló gazdasági modellen. "Szorít bennünket az idő" - fűzte hozzá az államfő.

Lévai Péter, a Wigner FK főigazgatója hangsúlyozta: mivel a kutatások finanszírozása politikai döntés függvénye, szükség van annak meghatározására, hogy milyen szerepet kíván játszani Magyarország a klímaváltozás elleni küzdelemben.

Áder János jelezte, egyetért a kutatókkal abban, hogy több forrást kell bevonni a fenntartható technológiák kutatásába.

Az eseményen Czitrovszky Aladár kutató a levegőben található szennyeződések monitorozásával, elemzésével foglalkozó kutatásokat ismertette, míg kollégája, Kanász-Szabó Ervin az intelligens városi forgalomirányítás lehetőségeiről - vagyis a levegőszennyezés jó
velemenyezd, 2016. február 29. hétfő, 17:41
Tudomány
Magyar kutatók új eredményei a Rosetta-küldetésből

Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontjának magyar tudósai is részt vettek a Rosetta űrmissziónak abban a kutatásában, amely eddig közelről sosem vizsgált jelenséget, a Csurjumov-Geraszimenko-üstökös magnetoszférájának születését követte nyomon és elemezte.

A Science tudományos folyóirat pénteken megjelent számában közzétett tanulmány magyar társszerzői Szegő Károly, a Wigner FK tudományos tanácsadója, az Űrkutatási Tudományos Tanács tagja és Németh Zoltán, az intézet tudományos főmunkatársa. A tanulmány a lapszám egy hét cikkből álló sorozatába illeszkedik, amelynek folytatását tavaszra ígéri a magazin.

A Csurjumov-Geraszimenko-üstökös tavaly augusztusban még alig mutatott aktivitást, most azonban, a Naphoz közeledve egyre melegszik. Több kilométer magas gejzírekben tör fel a felszínéről a por és a gáz, novemberben a sugarak a 2-4 kilométert is elérték.
Aktívabb, mint
piroska0101, 2015. január 23. péntek, 16:10
Rosetta - Először követték nyomon egy üstökös magnetoszférájának születését

A "67/P" üstökös tavaly augusztusban még alig mutatott aktivitást, most azonban, a Naphoz közeledve egyre melegszik. Több kilométer magas gejzírekben tör fel a felszínéről a por és a gáz, novemberben a sugarak a 2-4 kilométert is elérték.

Jelenleg az üstökös már meglepően aktív. "Már több port lövellt ki, mint sok más üstökös a Naphoz legközelibb pontján" - hangoztatta Dennis Bodewits, a Marylandi Egyetem kutatója. A perihéliumot, azaz a Naphoz legközelibb pontot augusztusban éri el a 67/P.

A Rosetta űrszondán több műszercsoport végez méréseket: az üstökös anyagát, különböző jellemzőit mérik. Az egyik műszercsoport az üstökös közelében
velemenyezd, 2015. január 22. csütörtök, 22:02
Elérte a Rosetta űrszonda a Csurjumov-Geraszimenko üstököst
távolságra van a csóvás vándortól és eleinte nem is áll pályára, mivel az üstökös gravitációs ereje ehhez nem elegendő

"Együtt repül majd az üstökössel és egészen furcsa pályán halad. Többször is be kell majd kapcsolni a reaktorokat, hogy 30 kilométerre megközelíthesse a célobjektumot, amikor a Rosetta már ki tudja használni az égitest gravitációs erejét, hogy az üstökös körüli pályára álljon" - magyarázta Apáthy István, az MTA Energiatudományi Kutatóközpont munkatársa.

Szegő Károly, az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont tudományos tanácsadója ismertette, hogy miként választják ki a Philae-egység leszállóhelyét. Az üstökös magja szabálytalan alakú, két részből álló képződmény. "Rücskös" felületű, amelyen a legutolsó felvételek tanúsága szerint akad 1000 méter mély kráter és 150 méteres csúcs. Olyan leszállóhely kell, ahol nemcsak a stabil landolás feltételei adottak, hanem az idő döntő többségében napfényben van, biztosítandó a megfelelő energiaellátást és azt is figyelembe kell venni, hogy semmi se
velemenyezd, 2014. augusztus 06. szerda, 15:35
Megkezdődött a gépek beüzemelése a Wigner Adatközpontban
A MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont és az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) együttműködésében Csillebércen megvalósuló Wigner Adatközpont első géptermét pénteken avatták fel. "Az adatfeldolgozás új korszakát jelentő, világszínvonalú létesítmény a következő két évtizedben alapvető fontosságú lesz hazánknak a nemzetközi kutatási és kutatás-fejlesztési projektekben való részvétele szempontjából" - olvasható az összegzésben.

Az összegzés felidézi, hogy tíz hónappal a CERN TIER0 számítógépközpontjának Genfen kívüli elhelyezésére kiírt nemzetközi tender eredményhirdetése után megindulhat az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontban megépült új adatközpont felszerelése. A csillebérci kampusz egyik régi épületegyüttesének teljes körű átalakításával a legmodernebb IT-technológia befogadására alkalmas komplexum létesül. Az összesen 2000 négyzetméteres, 4 teremből álló adatközpont első, 300 négyzetméteres egysége tavaly december végére készült el. Az informatikai háttérrendszer és gépészeti kiszolgáló