Belépés
2019. június 16. vasárnap | 24. hét | 167. nap | 10:49 | Jusztin
Friss Sport Versek Egészség Bőrápolás Receptek Praktikák Jótékony hatások Házilag
Vitaminkalauz
Vitaminkalauz

Kiegyensúlyozott táplálkozás mellett minden egyes vitaminnak megfelelő mennyiségben kell előfordulnia elfogyasztott ételeinkben. Ha azonban ezek közül egyből is a kelleténél kevesebb van, hiányállapot alakul ki.
Szervezetünk csak a D- és K-vitamint tudja előállítani, a többi vitamint kívülről kell bejuttatni. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat tárolja, a vízben oldódókat viszont gyakorlatilag nem, tehát naponta az élelmiszerekkel kell bevinni őket. A vízben oldódó vitaminok (ezek a B-vitaminok, a C-vitamin és a folsav) a vérben és a test nedveiben oldódnak. A szervezet nem tudja őket tárolni, a felesleg a vizelettel távozik. A zsírban oldódó vitaminokat (A-, D-, E- és K-vitamin) a szervezet a májban és a zsírszövetekben raktározza el.

A-vitamin (retinol)
Szükséges a növekedéshez, a bőr és a nyálkahártya felépítéséhez (nyálkahártya borítja a gyomor, a belek, a hólyag, az orr, a torok és a légutak felületét). Főleg az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő.
Javasolt napi szükséglet: 750 μg
Miben mennyi van?
Margarin: 6250 μg/100 g
Sóska: 2150 μg/100g
Sárgarépa: 2000 μg/100g
Petrezselyem: 1166 μg/100g
Kelkáposzta: 83 μg/100g

B1-vitamin (tiamin)
A szénhidrátok és alkohol lebontásához nélkülözhetetlen. Bőségesen tartalmazza a máj, a barna kenyér, a gabonafélék, a hüvelyesek és az élesztő.
Javasolt napi szükséglet: 0,9-1,4 mg
Miben mennyi van?
Paradió: 1 μg/100 g
Köles: 0,73 μg/100g
Búzacsíra: 1350 μg/100g
Korpa: 490 μg/100g
Földimogyoró: 200 μg/100g

B2-vitamin (riboflavin)
A fehérje lebontásához szükséges, fontos szerepet tölt be a szöveti légzésben és a méregtelenítésben.
Javasolt napi szükséglet: 1,3-1,7 mg
Miben mennyi van?
Brie: 0,6 mg/100 g
Cheddar: 0,5 mg/100g
Tojássárga: 450 μg/100g
Parmezán: 200 μg/100g
Mandula: 200 μg/100g

B6-vitamin (piridoxin)
A fehérje-anyagcserében játszik szerepet. A máj, a hús, a tejtermékek, a hüvelyesek, az élesztő tartalmazzák.
Javasolt napi szükséglet: 2 mg
Miben mennyi van?
Korpa: 1,38 mg/100 g
Búzacsíra: 0,93 mg/100g
Dió: 0,73 mg/100g
Banán: 0,51mg/100g
Mogyoró: 0,19 mg/100g

B12-vitamin (kobolaminok)
A vörösvérsejtek felépítéséhez szükséges vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben fordul elő.
Javasolt napi szükséglet: 1-2 μg
Miben mennyi van?
Tojássárgája: 2 μg/100 g
Cheddar: 1,7 μg/100g
Parmezán: 1,5 μg/100g
Brie: 1,2 μg/100g
Tehéntúró: 0,5 μg/100g

C-vitamin (aszkorbinsav)
Nélkülözhetetlen az immunrendszer normális működéséhez, egyes hormonok szintéziséhez. Gyorsítja a sebek gyógyulását, erősíti az immunrendszert, növeli a vasfelvevő képességet. Legjobb források: a zöldpaprika, a paradicsom, a saláta- és zöldségfélék, a friss gyümölcsök.
Javasolt napi szükséglet: 60 mg
Miben mennyi van?
Édes pirospaprika: 204 mg/100 g
Feketeribiszke: 200 mg/100g
Zöldpaprika: 150 mg/100g
Petrezselyem: 150 mg/100g
Citrom: 45 mg/100g

D-vitamin
Elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélcsatornából, ezáltal közvetlenül befolyásolja a csontképződést. Elsősorban a terhes anyák és a gyerekek számára fontos. Legnagyobb mennyiségben a halmájolajak, a máj, a tojás, a tej, és tejtermékek tartalmazzák.
Javasolt napi szükséglet: 5 μg
Miben mennyi van?
Margarin: 7,94 μg/100 g
Tojássárga: 0,06 μg/100g

E-vitamin
Antioxidáns hatású, védi a sejthártyát, megakadályozza az A-vitamin bomlását. A növényi olajak, olajos magvak, zöld növények és gabonacsírák tartalmazzák nagy mennyiségben.
Javasolt napi szükséglet: 11 mg
Miben mennyi van?
Mogyoró: 21 mg/100 g
Mandula: 20 mg/100g
Földimogyoró: 8,1 mg/100g
Tojássárga: 4,6 mg/100g

Folsav
Szintén szerepet játszik a vörösvérsejtek képzésében. Leginkább a máj, a leveles zöldségek, a gyümölcsök és az élesztő tartalmazza. A B12 vitaminnal együtt a sejtekben rejlő DNA-molekulák genetikai anyagának előállításához szükséges, ezért kiemelten fontos a szerepe a terhesség kezdetén.
Javasolt napi szükséglet: 400 μg
Miben mennyi van?
Kerti zsázsa: 200 mg/100 g
Korpa: 130 mg/100g
Élesztőkivonat: 83 mg/100g
Búzacsíra: 62 mg/100g

K-vitamin
Hiánya vérzékenységet okozhat.
Javasolt napi szükséglet: 70-100 mg
Miben mennyi van?
Zöldsaláta: 200 mg/100 g
Szójabab: 190 mg/100g
Karfiol: 150 mg/100g
Kelkáposzta: 100 mg/100g
klementinagidro, 2015. április 19. vasárnap, 11:11
Címkék: kelleténél kevesebb, többi vitamint, zsírban oldódó, vízben oldódókat, élelmiszerekkel kell, vízben oldódó,
Kommentek
Vitaminkalauz
Kiegyensúlyozott táplálkozás mellett minden egyes vitaminnak megfelelő mennyiségben kell előfordulnia elfogyasztott ételeinkben. Ha azonban ezek közül egyből is a kelleténél kevesebb van, hiányállapot alakul ki.

Szervezetünk csak a D- és K-vitamint tudja előállítani, a többi vitamint kívülről kell bejuttatni. A szervezet a zsírban oldódó vitaminokat tárolja, a vízben oldódókat viszont gyakorlatilag nem, tehát naponta az élelmiszerekkel kell bevinni őket. A vízben oldódó vitaminok (ezek a B-vitaminok, a C-vitamin és a folsav) a vérben és a test nedveiben oldódnak. A szervezet nem tudja őket tárolni, a felesleg a vizelettel távozik. A zsírban oldódó vitaminokat (A-, D-, E- és K-vitamin) a szervezet a májban és a zsírszövetekben raktározza el.

A-vitamin (retinol)
Szükséges a növekedéshez, a bőr és a nyálkahártya felépítéséhez (nyálkahártya borítja a gyomor, a belek, a hólyag, az orr, a torok és a légutak felületét). Főleg az állati eredetű élelmiszerekben fordul elő.
Javasolt
angyalka___, 2010. május 11. kedd, 10:14
Vitaminkalauz
Vitaminkalauz - folytatás

Sorozatunk előző részében megnéztünk néhány gyümölcsöt, meg a bennük található vitaminokat, s mily meglepő, ezt fogjuk tenni most is. De most két zöldségfélét járunk körbe, hogy kicsit többet megtudjunk a káposztáról és a spenótról.

Kezdjük rögtön a soklevelű káposztával, melyet ha mindent végig gondolunk, akkor nem kellene a kecskére bíznunk, mert akár életet is menthet...
A káposzta az egyik leggyakoribb zöldségünk, vad fajtáját már az ókorban is ismerték és nagyon nagyra tartották. Tartalmaz káliumot, ként, jódot, kalciumot, foszfort, vasat, klórt, nátriumot, nagymennyiségű A, B, C és U vitamint.
A káposzta az egyik legrégibb és legelterjedtebb természetes gyógyszerünk. A C vitamin tartalomból eredően a gyulladásos fogínyt kitűnően gyógyítja, ha a káposztalét fele-fele arányban sárgarépa lével fogyasztjuk. A nyers káposztalé rendkívül jól tisztítja a beleket, különösen a vastagbelekre van jó hatással akkor, amikor azok nem ürülnek rendesen. Arról
spanyolsky, 2009. szeptember 22. kedd, 15:57
Női vitaminkalauz
A vitaminok egyes csoportja nőknek különösen ajánlatos, főleg bizonyos életszakaszokban. A napi szükségletnél figyelembe kell vennünk a kort, az egészségi állapotot, a foglalkozást és az életvitelt is.
A fogamzásgátló tabletta növeli a B6-, C-, E-vitamin és a folsavszükségletet, ezért a tablettával védekező nőknek fontos extra figyelmet fordítani arra, hogy sok zöldséget, gabonaterméket, friss gyümölcsöt és növényi olajat vigyenek szervezetükbe.
A menstruáció kellemetlen tünetei, ingerlékenység, mellfeszülés, fejfájás, jelentősen visszaszoríthatóak B6 vitaminnal, amely gammalinolsavval és magnéziummal kombinálva különösen jótékony hatással bír, de a szénhidrátban gazdag étrend is sokat segíthet közérzetünk javításában.

A kismamáknak a táplálék minőségére különösen oda kell figyelni, a negyedik hónaptól tizenhárom százalékkal nő az energiaszükséglet, vitaminból és ásványi anyagokból pedig majdnem kétszer annyit igényel a szervezet. Pl. vasból 15 helyett 20 mg-ot, folsavból 300
yaskane, 2009. március 25. szerda, 22:54
Képek, videók
Egyre kevesebben tudják.
alvaro-hopihe
2018. március 05. hétfő, 12:44
A férfiak kevesebbet hazu
sanci81
2017. augusztus 12. szombat, 16:36
kevesebbet.jpg
yvett789
2015. január 11. vasárnap, 18:32
Add, hogy kevesebb...jpg
pacsakute
2014. július 20. vasárnap, 08:42
Kevesebb-több.jpg
dnemethk
2013. február 25. hétfő, 21:45
kevesebb dr. Tihanyi Lász
sarkadykati
2013. február 04. hétfő, 09:59
Aggódj kevesebbet
tnemarika
2012. szeptember 07. péntek, 08:27
kevesebb
lovaszmarika
2012. június 01. péntek, 12:32
344 a kevesebb jobb
dnemethk
2012. április 16. hétfő, 20:11
Kevesebb jegesmedve1.jpg
cappuccinooo
2012. február 26. vasárnap, 16:49
Kevesebb jegesmedve1.jpg
baratha
2012. február 06. hétfő, 10:56
Aggódj kevesebbet
anna4459
2011. augusztus 29. hétfő, 20:12
Vitamintál.jpg
pacsakute
2018. január 19. péntek, 21:52
egy kis vitamint
szecsianna
2014. szeptember 25. csütörtök, 21:15
Hoztam egy kis vitamint.j
sznejuci
2013. október 07. hétfő, 17:59
xMagazin.hu - A közösségi magazin. A felhasználóink által megosztott bejegyzésekkel, képekkel és videókkal.
A felhasználók által feltöltött adatokért semmiféle felelősséget nem vállalunk. © 2013 TVN.HU Kft.