2019. november 13. szerda | 46. hét | 317. nap | 16:58 | Szilvia
A nőknek jobban kell vigyázniuk
2012.04.26. | Ötvenentúl.hu
Egy új amerikai tanulmány szerint a nők sokkal hajlamosabbak a férfiaknál a mozgásból származó térdsérülésekre, elsősorban az izomzat és csontváz szerkezetbeli eltérései és az eltérő izommozgató idegimpulzusok miatt.

Az Oregoni Állami Egyetem kutatói megállapították, hogy a férfiak a sprinterekhez hasonlóan sokkal robbanékonyabb módon kontrollálják a mozgáshoz szükséges idegimpulzusaikat, míg a nők idegimpulzusai a kitartást igénylő mozgáshoz szokott hosszútávfutókhoz hasonlóan működnek.

- A férfiak és a nők egészen eltérő módon mozognak, és valóban számos eltérés látható a nők és a férfiak izomzatában és csontvázszerkezetében, de ez még nem ok arra, hogy a nők térdízülete sokkal sérülékenyebb legyen - mondta Sam Johnson, az Oregoni Állami Egyetem biológiai és egészségtudományi karának klinikai docense. - Viszont korábban egyetlen tanulmány sem vizsgálta ebből a szempontból a férfiak és nők idegrendszere közötti különbséget.

Johnson kutatásában - melyről a MediPress tudósított - összesen 17 férfi és 17 nő vett részt. A kutatók megállapították, hogy a férfiak esetében magasabb volt az úgynevezett ,,visszatérő gátlás" szintje, amely valójában a megfelelő izomreakció kiválasztásáért felelős gerincvelőben végbemenő folyamat. Egy jeges úton történő váratlan elcsúszást a gyorsabb idegimpulzusokkal reagáló férfiak könnyebben védenek ki, mint a nők, ráadásul a földre eséskor a nők hajlamosabbak befelé forduló térdekre érkezni, ami jelentős mértékben megnöveli a keresztszalag-szakadás valószínűségét - magyarázta Johnson.

Az oregoni tanulmány részletei az European Journal of Applied Physiology című orvosi szakfolyóirat legújabb számában jelentek meg.
horvathnemagdi, 2012. április 29. vasárnap, 15:35
Címkék: Oregoni Állami Egyetem, European Journal, Applied Physiology, nőknek jobban, mozgásból származó, eltérő izommozgató,
A világ több mint 15 ezer tudósa írt aggódó levelet a Föld állapotáról
üzenet írása óta, ami a levélírók szerint jó példa arra, hogy mi történhet, ha határozottan cselekszünk.

"Hamarosan túl késő lesz, hogy megváltoztassuk a bukás felé vezető út irányát, az időből lassan kifutunk" - írták.

A levél kiemeli a környezeti csapások sorát, a klímaváltozást, az erdőirtást, a fajok tömeges kihalását, az óceánok "halott zónáit", az ivóvízhez jutás nehézségeit.

A BioSciences című online lapban megjelent levelet író tudósok vezetője, William Ripple amerikai ökológus, az Oregoni Állami Egyetem kutatója szerint az emberiség most kapott egy második figyelmeztetést.

"Az emberiség nem teszi meg a sürgős lépéseket: nem fékezi meg a populáció növekedését, nem csökkenti az üvegházhatású gázokat, nem ösztönzi a megújuló energiaforrások használatát, nem védelmezi az élőhelyeket, nem állítja meg az állatvilág pusztulását, nem korlátozza az invazív fajokat, hogy megóvja a Föld veszélybe sodort bioszféráját" - mondta Ripple.

A első figyelmeztetést aláíró tudósok, köztük a
velemenyezd, 2017. november 14. kedd, 10:02
Immunrendszer erősítő mini bomba az áfonya

A legújabb kutatások alapján az áfonya az immunrendszer erősítők egyik legnagyszerűbb képviselője.

Fotó: Kyle McDonald

Az Oregoni Állami Egyetem kutatói 446 különböző összetevőt vizsgáltak és arra jutottak, hogy csak kettő erősíti az immunrendszert: a vörös szőlőben található resveratrol és a pterostilbene, ami az áfonyában található.

A szőlőben található resveratrolt eddig is sok kutatásban vizsgálták, de az áfonyában találhato anyagot még nem.

Forrás:filantropikum.com
taltos1, 2017. szeptember 15. péntek, 23:44
Lassan eltűnnek a nagy ragadozók a világból egy tanulmány szerint
vörös farkas, a tigris, az oroszlán, az afrikai vadkutya és az afrikai gepárd mind veszélybe került, ahogy az emberi települések és a gazdálkodás elfoglalta élőhelyüket. Az etióp farkasok természetes élőhelyük 99 százalékát, a tigrisek 95 százalékát veszítették el - ismertette a kutatást vasárnap a BBC News.

A tudósok szerint létfontosságú a fajok megőrzése érdekében, hogy eredeti élőhelyükön újratelepítsék ezeket a ragadozókat.

A Royal Society Open Science folyóiratban publikált tanulmányt az Oregoni Állami Egyetem két tudósa, Christopher Wolf és William Ripple jegyzi. A kutatók a Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) adatbázisának vörös listája adatai alapján térképezték fel 25 nagy ragadozó jelenlegi populációját. A kapott adatokat vetették össze 500 évvel ezelőtti térképekkel. Munkájuk megmutatta, hogy a ragadozók élőhelyének eltűnése globális probléma.

"Az általunk tanulmányozott 25 nagy ragadozó 60 százaléka, 15 faj történelmi élőhelyének több mint felét veszítette el. Ez azt jelenti,
velemenyezd, 2017. július 16. vasárnap, 16:02
Tudomány.
Ezért a hidrogén a leggyakoribb elem az univerzumban

Az ősrobbanás vagy Nagy Bumm hozta létre a világegyetemet ma alkotó elemeket. De mi az oka annak, hogy ezek közül pont a hidrogén a leggyakoribb?

A kérdés megválaszolásához vissza kell mennünk a Nagy Bummig, mondta May Nyman, az Oregoni Állami Egyetem kémiaprofesszora.

Az ősrobbanás hozta létre a periódusos rendszer elemeit (a mesterséges elemeket leszámítva), amelyek bennünket és a minket körülvevő világot alkotják. Minden elem a rá jellemző számú szubatomi részecskéből, azaz protonból (pozitív töltésű), neutronból (semleges) és elektronból (negatív töltésű) áll.

A hidrogén csupán egyetlen protonból és egy elektronból áll (az egyetlen elem, amelyben nincs neutron). Ez az univerzum legegyszerűbb eleme, és ez a magyarázat arra, hogy egyben miért a leggyakoribb, mondta Nyman.

A csillagokban a hidrogén atomok héliummá - a világegyetem második leggyakoribb elemévé - fuzionálnak. A héliumban két
piroska0101, 2017. április 03. hétfő, 10:00
A kölyökkutyáknál beválik a "gügyögés", a felnőtt egyedeknél nem
A Lyoni Egyetemen dolgozó Nicolas Mathevon és kollégái harminc nő hangját rögzítették, miközben a kutyákról készített fotókat nézegető alanyok olyanokat mondtak, hogy "Szia cukiság! Ki a jó fiú? Gyere ide! Jó fiú! Gyere ide cukifalat! Micsoda jó fiú!". A nők később elismételték ugyanezeket a szavakat egy személyhez intézve őket - olvasható a Science Magazine honlapon.

Az emberekhez és a kutyákhoz intézett szavak összehasonlításakor a szakemberek megállapították, hogy a nők magasabb hangon, már-már énekelve szóltak a négylábúakhoz, függetlenül attól, hogy kölyökkutyáról vagy felnőtt példányról mutattak nekik képet. Igaz, a kölyökkutyák esetében még magasabb hangon beszéltek.

A kutatók később lejátszották a felvételeket tíz kölyök és tíz felnőtt példánynak egy New York-i állatmenhelyen és videóra vették a kutyák reakcióit.

A Proceedings of the Royal Society B című folyóiratban közölt eredmények szerint kilenc kölyök nagyon aktívan reagált a hangszóróból érkezett hangokra, ugatni és futni
velemenyezd, 2017. január 11. szerda, 15:41
Amerikai elnökválasztás - Több városban egyetemisták csoportjai tüntettek Donald Trump ellen
A dél-kaliforniai Oaklandben mintegy százfős csoport vonult az utcára. Donald Trumpot ábrázoló papírmasé-figurát égettek, és - az Oakland Tribune című helyi lap információi szerint - ablakokat törtek be, továbbá szeméttárolókat borogattak fel. Berkeley-ben és San Joséban, a Kalifornia Egyetem kampuszain is diákok adtak hangot az elnökválasztás eredménye miatti elégedetlenségüknek.

Az oregoni Portland városban mintegy száz tüntető fiatal vonult az Állami Egyetem épülete elé, azt skandálva, hogy "ő nem az én elnököm".

Az északnyugati Washington államban, Seattle-ben a rendőrök lezártak egy utcát, miután a tüntetők eltorlaszolták a kereszteződést.

Az ABC televízió tudósítása szerint a Pittsburgh Egyetemen, Pennsylvaniában is tüntetni kezdtek a hallgatók, de több diáktársuk - egységre és összefogásra szólítva - lecsitította őket, így a tervezett tüntetés szinte csírájában elhalt.

A Fox televízió hírei szerint a mindenkori elnöknek otthont adó washingtoni Fehér Ház előtt is összegyűlt
velemenyezd, 2016. november 09. szerda, 21:42
Már húszmillió évvel ezelőtt is végeztek orchideabeporzást egyes bogarak
Az Oregoni Állami Egyetem munkatársaként dolgozó ifjabb George Poinar az American Entomologist című folyóiratban közölt tanulmányában számolt be két ősi borostyánkőről, amelyek virágporban megmártózott bogarakat rejtenek magukban - írta a phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

"A tanulmányom szerint a bogarak jóval fontosabb szerepet játszhatnak az orchideák beporzásában, mint azt eddig gondoltuk, és ezt a tevékenységüket már csaknem húszmillió évvel ezelőtt is űzték" - mondta a szakember.

A ma élő bogarak egy része nektárért keresi fel az orchideákat, de a kutatók egészen mostanáig nem találtak olyan fosszilis bizonyítékot, amely azt mutatta volna, hogy ezek az ízeltlábúak már a régmúltban is foglalkoztak orchideabeporzással.

A borostyánkövek egyike, amelyet a Dominikai Köztársaságban találtak, az ormányosbogár-félék (curculionidae) egyik alcsaládjának egy tagját rejti magában. Ennek a bogárnak orchideából származó pollináriumot - virágportömeget - azonosítottak a
velemenyezd, 2016. augusztus 23. kedd, 14:32
Meghökkentő alakzatok a Google Earthön
Google-térkép oldotta meg. Az egész ügyet véletlenül oldotta meg a Google térképe, amin feltűnt, hogy van valami a tóban. A férfinek egy Michigan állambeli városban veszett nyoma és azóta kereste a rendőrség. A kiérkező búvárok megtalálták a 72 éves David Lee Niles maradványait a kocsiban, amely még 2006-ban csúszott a vízbe.

A Firefox hatalmas logója egy búzamező közepén Oregon államban. Az oregoni állami egyetem Linux-használók csoportja készítette a hatalmas logót, megemlékezve a böngésző 50 milliomodik letöltéséről.

Íme, egy igazi Google Earth rejtély. Ezek a furcsa alakzatok éppúgy megtalálhatók egy Egyesült Államok, mint Nagy-Britannia néhány légi bázisán. Az angol védelmi miniszter motorkerékpárok nyomaival adott magyarázatot, többen azonban valószínűnek tartják,