2019. szeptember 23. hétfő | 39. hét | 266. nap | 03:33 | Tekla
Örökségvédelem alá helyezné az első Holdra szállás helyét az Európai Űrügynökség vezetője
Biztosítani kell a védelmet a helynek, ahol Neil Armstrong és Buzz Aldrin 50 éve a Holdra lépett - hangoztatta Jan Wörner, a The Guardian című brit napilapnak nyilatkozva. "Az Apollo-11 misszió leszálló helye az emberiség világöröksége" - tette hozzá.

Wörner nemcsak a Nyugalom tengerének biztosítana védelmet. Az első holdjárót a szovjetek küldték a Holdra 1970 novemberében. A már nem működő Lunohod-1 nevű holdjáróról utoljára 1971 szeptemberében adtak hírt, a jármű azon tucatnyi szovjet hardver egyike, amelyek a Holdon vannak. "Az Apollo 11 és a Lunohod lenne az a két hely, amelyet védelem alá helyeznék. Mindkettő tetőpontot jelentett, mindannak a betetőzése volt, amit addig e terén tettek" - mondta az igazgató.

A holdi örökség védelme nem egyszerű feladat. A Földön az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) illetékes testülete az adott ország jelölése alapján dönt arról, mi érdemel világörökségi védelmet.

A világűrben azonban más szabályok uralkodnak. Az ENSZ világűr egyezménye kimondja, hogy az űrkutatás az emberiség közös vállalkozása, a világűr az egyenlőség alapján minden állam részéről szabadon kutatható és hasznosítható, de egyetlen állam sem nyilváníthatja ki nemzeti szuverenitását. Előírja, hogy a világűr-tevékenységet a nemzetközi joggal és az ENSZ Alapokmányával összhangban kell folytatni. Tiltja továbbá tömegpusztító fegyverek elhelyezését a világűrben. Kimondja, hogy az államok felelősséggel tartoznak az űrtevékenységért, beleértve az ennek során okozott esetleges károkat is.

Wörner szerint a világörökségi védelmet illetően nincs szükség bonyolult szabályozásra. "Reményeim szerint az emberiség elég talpraesett, hogy ne kelljen a földi örökségvédelmet alkalmazni. Csak védeni kell, ez elég. Csak védjük meg, és mindenki egyezzen bele" - hangsúlyozta. Egy 50 méteres "ne lépj be" térség a Nyugalom tengere bázison megteszi - tette hozzá.

velemenyezd, 2019. július 19. péntek, 18:12
Címkék: Európai Űrügynökség, Neil Armstrong, Buzz Aldrin, ENSZ Nevelésügyi, Kulturális Szervezete, ENSZ Alapokmányával,
Elkészült az ExoMars program marsjárója
A jármű összeszerelésének utolsó szakaszában helyezték el a marsjárón a "szemeit", azaz a nagyfelbontású kamerákat, amelyek panoráma- és közeli képeket fognak készíteni a vörös bolygó talajáról.

Az Európai Űrügynökség és az orosz Roszkoszmosz közös projektje keretében száll le a Marson az új marsjáró, amely az élet nyomait fogja keresni a bolygón, és segíti a tudósokat abban, hogy jobban megértsék az ott lévő víz történetét. Gyűjteni és vizsgálni fog talajmintákat is.

A marsjárót az Airbus toulouse-i gyárában fogják a következő hónapokban tesztelni, hogy megállapítsák, alkalmas-e a misszióban tervezett műveletek elvégzésére, kiállja-e a marsi környezetet.

"Az ExoMars program fontos mérföldkövéhez értünk a Rosalind Franklin rover megépítésének befejezésével, amikor az összes tudományos eszköz a fedélzetére került" - idézte David Parkert, az ESA egyik igazgatóját az űrügynökség közleménye.

A következő hetekben a marsi körülményeket szimuláló kamrában vibrációs padokon tesztelik a
velemenyezd, 2019. augusztus 28. szerda, 18:21
Csaknem egy hét után ismét működik az Európai Unió műholdas navigációs rendszere
Az eddig mintegy tízmilliárd eurós európai uniós finanszírozásból kiépített rendszer az előző hét második felében állt le, máig nem teljesen tisztázott okokból.

"Olyan eszköz működésében keletkezett a hiba, amely az irányítóközpontokban a műholdak pályáit jelzi előre, és amely a navigációs üzenet kiszámítására szolgál" - mondta az üzemeltető csapat egyik névtelenül nyilatkozó tagja a brüsszeli hírportálnak.

Sajtóhírek szerint a kutatási és mentési műveletek során még használható volt a Galileo, a többi felhasználót pedig automatikusan az amerikai GPS-re terelték át.

A Galileo még mindig a tesztelés fázisában van, miután hosszú késések után 2016-ban indította el kezdeti szolgáltatásait a közigazgatási szervek, a vállalkozások és a lakosság számára.

Eddig huszonhat műholdat lőttek fel, a tervek szerint még négyre van szükség ahhoz, hogy a rendszer teljes kapacitással üzemelhessen.

A Galileo-programot az 1990-es évek közepén indította el az EU és az Európai Űrügynökség azzal a
velemenyezd, 2019. július 19. péntek, 13:11
Roszkoszmosz: feleannyiba kerül majd az űrrepülés a Szojuzzal, mint a Crew Dragonnal
"Egy ülés náluk az én szakértői értékelésem szerint legkevesebb 110-120 millió dollárba kerül majd. Nálunk egy ülés minimum a felével olcsóbb lesz, ezen a téren megőrizzük versenyképességünket" - hangoztatta.

Rogozin közölte, hogy az amerikai repülésügyi és űrkutatási ügynökség, a NASA továbbra is érdekelt a Szojuz-repülésekben, és tárgyalások folynak arról, hogy az amerikaiak további helyeket vásárolnak az orosz űrhajón a Dragon Crew berepülésének időszakában. Beszámolója szerint a NASA azt is javasolta, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Deagonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától.

A Roszkoszmosz vezetője úgy vélekedett, hogy a Space-X nem képes ugyanúgy dömpingáron kínálni az űrhajósok fellövését, mint Falcon teherűrhajóinak szolgáltatását. Ezt azzal indokolta, hogy az emberi űrrepülés polgári program, Elon Musk cége pedig itt nem tudja a piaci árait lenyomni a Pentagonnal szemben felszámolt magas tarifák kontójára. Emlékeztetett rá, hogy amíg az
velemenyezd, 2019. március 25. hétfő, 20:21
Csillagfolyamot fedeztek fel a déli égbolton
helyezkedik el és legalább négyezer csillagból áll, melyek együtt mozognak az űrben kialakulásuk óta, vagyis mintegy egymilliárd éve.

A Földhöz való közelsége miatt ez az áramlat tökéletes lehetőséget nyújt a csillaghalmazok széthullásának tanulmányozására, a Tejútrendszer gravitációs mezőjének vizsgálatára és a Naprendszeren kívüli, azonos korú bolygópopulációk megismerésére, mely utóbbi segítséget jelent a jövőbeli bolygókereső missziók során.

Kutatásaik során a szakértők az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia nevű műholdját használták - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Galaxisunk, a Tejútrendszer különböző méretű és korú csillaghalmazok otthona.

"A galaktikus lemez csillaghalmazainak legtöbb csillaga a születése után gyorsan szétszóródik, mivel a halmaz nem tartalmaz elég csillagot ahhoz, hogy azok elegendő gravitációs potenciált hozzanak létre vagy más szóval nem tartalmaz a halmaz elég kötőanyagot, mely összetartaná a csillagokat. Ugyanakkor a közvetlen
velemenyezd, 2019. február 18. hétfő, 15:42
Magyar kutatók is részt vesznek az idegen naprendszerek bolygóinak légkörét vizsgáló kutatásokban
Európai Űrügynökség ARIEL küldetése ezer távoli csillag bolygóit fogja megfigyelni. Ez lesz az első olyan kiterjedt vizsgálat, amely az exobolygólégkörök kémiáját fogja tanulmányozni. A várhatóan 2028-ban induló misszió konzorciuma a napokban Dublinban tartotta negyedéves találkozóját, ahol a technikai és tervezésben elért előrehaladást, valamint a tudományos lehetőségeket tekintették át.

Az exobolygók - azaz a távoli csillagok körül keringő bolygók - kutatása hatalmasat fejlődött az elmúlt évtizedben, elsősorban az e célra épített űrteleszkópoknak köszönhetően. Mára több ezer exobolygót ismerünk, és sok további felfedezése várható, de a következő fontos lépés ezen égitestek jobb megértése lesz. Ezt a célt szolgálja majd az Európai Űrügynökség (ESA) ARIEL nevű űrtávcsöve, mely infravörös spektroszkópia és nagysebességű fotometria révén több ezer exobolygó légkörének vizsgálatát, kémiai összetételének meghatározását, keletkezésének, időjárásának, fizikai viszonyainak felderítését és statisztikai
velemenyezd, 2018. december 17. hétfő, 09:11
Az évmilliárdokkal ezelőtti élet nyomait könnyebb lehet felkutatni a Marson, mint a Földön
jeleit is őrzi üledékében, amelyhez fúrásokkal könnyedén hozzá lehet férni.

A legnagyszerűbb forgatókönyv az lenne, ha a marsjáró az úgynevezett sztromatolitokra - cianobaktériumok, azaz fotoszintetizáló kékbaktériumok által létrehozott üledékszerkezet a Földön - hasonló képződményekre bukkanna a Marson.

A marsjáró, amely a 2012-ben landolt egytonnás Curiosity átdolgozott változata, a begyűjtött kőzet- és talajmintákat egy rejtekhelyen fogja a tárolni a bolygó felszínén. A NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) jelenleg azt kutatja, hogy a nagyjából 40 mintát miként tudja lejuttatni a Földre a 2030-as évek elején.

Ken Farley, a misszió vezető kutatója az Amerikai Geofizikai Unió (AGU) őszi találkozóján beszélt arról, hogy az új marsjáró ugyanazt a technológiát fogja használni a landoláshoz, mint a Curiosity, egyetlen új kiegészítéssel, amely még precízebbé teszi majd a landolást.

A szakember szerint már azt az útvonalat is kidolgozták, amelyen közvetlenül a landolást követően fog haladni a
velemenyezd, 2018. december 15. szombat, 11:41
Szakértő: néhány évtized múlva magyar fejlesztésű űrszonda is a Marsra juthat
Kereszturi Ákos fontosnak nevezte, hogy minél több lehetőséget kapjanak az űrkutatásban a magyar szakemberek.

Tavaly óta, az Európai Űrügynökséghez (European Space Agency, ESA) csatlakozva erősödött Magyarország közreműködése a nemzetközi űrprojektekben, így a magyar mérnökök munkája kiterjed többek között a távközlésre, a földfigyelésre és az ExoMars programra is - tette hozzá.

Utóbbi - mint fogalmazott - a Mars kutatásával segíthet megismerni a Föld történetének azt a korszakát, amikor az élet megjelenhetett.

Kereszturi Ákos kifejtette, hogy a Marson lehetett víz, de a bolygó már régóta száraz.

A kutatók ezért nem az élet jeleit, hanem az életfeltételek nyomait keresik rajta - hangsúlyozta.
velemenyezd, 2018. december 02. vasárnap, 19:52