Regisztráció  Belépés
2018. február 18. vasárnap | 7. hét | 49. nap | 02:37 | Bernadett
Friss Sport Versek Egészség Bőrápolás Receptek Praktikák Jótékony hatások Házilag
Barlangok Nottingham alatt
A város alatti természetes homokkő talajban mintegy ötszáz emberkéz alkotta barlang húzódik, ezek némelyikét a középkorban vájták ki.

A nottinghami barlangokról először egy wales-i szerzetes, Assar tett említést 868-ban, és azokat az egész középkor folyamán használták, hiszen a homokkő szerkezetének köszönhetően akár kéziszerszámokkal is készíthettek viszonylag stabil üregeket, amelyek sok esetben lakóhelyként is szolgáltak Nottingham korai polgárai számára. Éppen ezért ezek többek közt cserzőműhelyek, lakóházak, pincék, börtönök, raktárak illetve óvóhelyek is lehettek.

A 17. és 18. század folyamán már döntően raktárként használták a föld alatt kialakított helyiségeket, melyek hőmérséklete pont ideális volt a sör tárolásához. A 19. század elejétől az iparosodás kihatott
schuro, 2018. január 21. vasárnap, 08:40
Kohut Katalin: Középkori szerelem M-nek
órák
 Anyaga
Nem kezdetben 
Volt Ige-tanoda
Örökség
 A hegy neve is: Vár

Oly' szívmarkolón
 Ejtette ki
Nevem   
Beszélt  a száj
Van lába, van keze,
 S kaszál
A Halál azóta 
Osztályrésze 
Meglett:
Az elmeosztály.

Vezetői posvány
Munka ez, s ezret
Milliárdnyi évet
Tönkretettek 
A szívem
Érintésével,
 S híven
Vártam 

Játszották 
Kései szerelmét
Velem 
Középkorban
Azóta kerestem 
Hol van
 

Előtte daloltak 
A tárgyak 
Táncot lejtettek
 A  lábak 
 Csupa zene 
Fényjel árnyak
Ropták a 
Szív-vágyat:
Szégyenük
 - írták - hála
Hiába- tollal, 
Hiába
S kidobták az ablakon
 Az ágyat

Mert tisztulnak 
Szorgalmasan
Vérrel
 Cigitől, kávétól, 
Gyógyszerektől
És ól lakók
 Építkeznek, 
S nem hasad
Meg az ég
Nem reped
kohlinka, 2017. október 23. hétfő, 16:59
A Nottinghami barlangrendszer.
Nottingham alatt a város fejlődésével párhuzamosan alakult ki egy összetett barlangrendszer. A város alatti természetes homokkő talajban mintegy ötszáz emberkéz alkotta barlang húzódik, ezek némelyikét a középkorban vájták ki. A nottinghami barlangokról először egy wales-i szerzetes, Assar tett említést 868-ban, és azokat az egész középkor folyamán használták, hiszen a homokkő szerkezetének köszönhetően akár kéziszerszámokkal is készíthettek viszonylag stabil üregeket, amelyek sok esetben lakóhelyként is szolgáltak Nottingham korai polgárai számára.

A 17. és 18. század folyamán már döntően raktárként használták a föld alatt kialakított helyiségeket. A 19. század elejétől az iparosodás kihatott ezen föld alatti üregek felhasználására is. A barlangok egy részét kitágították, és azok immáron olyan helyi gyárak raktáraivá váltak, mint a Shipstone Sörfőzde vagy a Nottingham Serfőzde. A viktoriánus korban módos nottinghami üzletemberek egyes esetekben a föld alatti járatokkal kötötték össze a házukat a
schuro, 2017. augusztus 07. hétfő, 20:12
Emlékszel, hogy milyen virágok nyíltak nagymamáink kertjében
felénk. Számtalan nárcisz közül választhatunk, hiszen több, mint tízezer nárcisz fajta létezik.

Tulipán: bárhol járunk hazánkban, mindenhol fellelhető ez a csodaszép, számtalan színben pompázó növény. Igazi magyar jellegzetesség, bár tudomásul kell vennünk, hogy nem tőlünk ered. Közép- és Belső Ázsia vidékéről (Perzsia) származik, nevének jelentése fejfedő, turbán (a tuliban szóból), utalva a virággal való hasonlatosságra.

Gyöngyvirág: mint a gyógynövényt ültették a középkorban, később azonban mennyei illata miatt szerették. Évről évre terjed így minden tavasszal igazi ajándékot jelentett a háziaknak.

Írisz: igen sok színben pompázik és turbánra vagy koronára emlékeztető kinézete nemes megjelenést kölcsönöz a virágnak tavasz végén. Nem kifejezetten igényes növény, így azok számára is jó választás, akiknek nincs sok idejük a virágaikkal foglalkozni.

Szívvirág: Ázsiában honos, nálunk a 19. század közepén vált népszerűvé. Hazánkban szinte
tinka1951, 2017. február 26. vasárnap, 18:01
Szent Balázs püspök és vértanú - Magyar Kurír
lefejezték.
Kezdetben hallgattak Szent Balázsról a források. Ebből következtethetünk arra, hogy tisztelete nyilvánvalóan nem közvetlenül a halála után kezdődött. Keleten azonban legkésőbb a 6. századtól, nyugaton a 9. századtól már mint a torokbajok ellen védő szentet tisztelték.
Tisztelete a 12. századtól lett általános, mégpedig egy gégedaganat elleni imádsággal kapcsolatban. Később vérzések, hólyagbetegségek, továbbá kelések, kólika, pestis és fogfájás esetén fordultak hozzá. A késő középkorban a tizennégy segítő szent közé sorolták. Az orvosok, posztókereskedők, gyertyaöntők, fúvós zenészek, énekesek védőszentje, kedvező időjárásért is segítségül hívták.
- A Balázs áldás mindmáig élő liturgikus szokása a 16. században keletkezett, és a 17. században nyomtatták ki a Rituale Romanum (Római Szertartáskönyv) függelékében. Babits Mihály megrendítő verse, a Balázsolás, melyben a gégerákban szenvedő költő gyermeki bizalommal fordul a szent püspökhöz, ezt a szokást idézi fel.
Balázst a
maroka, 2017. február 03. péntek, 10:37
Mennyi köze van az egyháznak a házasélethez?
Az egyház a hívők életének minden színterén jelen van, így a hálószobában is - a tanítás szerint megvan az ideje az ölelkezésnek, mint ahogy az attól való tartózkodásnak is. Ennek alapján a korai középkorban 260-270 napon tilos volt a szex a házastársak számára, itt írtunk róla bővebben.

Bűn és bűnhődés

Azzal folytatjuk, hogy a tiltás megszegői büntetésre számíthattak. Az V. századtól terjedt el a titkos és egyéni gyónás, valamint a vezeklés gyakorlata. A hívők nyilván nem tarthatták magukban vétkeiket, a gyóntatók pedig penitenciális, vagyis gyóntatói kézikönyvek alapján szabták ki a büntetést. Ezek felsorolták a szóba jöhető bűnöket a legapróbbaktól a főbenjárókig, egyben megjelelölték a bűnbocsánatért értük kiróható vezeklést - olvassuk Katus László cikkében a Rubicon.hu-n.

Szexuális vétségek esetén rendszerint böjtöt és a házasélettől való tartózkodást írták elő, de minden “bűnnek" megvolt a maga tarifája. Hangsúlyozzuk, házastársak közötti
piktorka2, 2016. július 28. csütörtök, 19:42
Egyetemes egyháztörténet
püspökei a konstantinápolyi császári udvart utánozták, de a IV. században szembeszálltak a császári döntésekkel. Ezzel igyekeztek csökkenteni a politikai befolyást és megőrizni az egyházi tekintélyt. Amikor az V-VI. században a nyugati birodalom összeomlott, és elkezdődött a germán népek bevándorlása a birodalom területeire, a pogány népek úgy tekintettek a római egyházra, mint az ősi római birodalom képviselőjére. A birodalmi központtól messzire került Róma önálló tekintélyre tett szert.
A korai középkorban az egyháztörténet leghírhedtebb koholmányát találták ki Nagy Constantinusszal kapcsolatban: az ún. Donatio Constantini-t. Azt állították, hogy Constantinus valamikor bélpoklos volt, és Sylvester római püspök csodát téve meggyógyította. Constantinus aztán megtért és hálából elismerte a római püspök elsőbbségét az egyházban és a világi hatalom fellett is. A római püspöknek ajándékozta a hatalmas lateráni palotát és a nyugati birodalom feletti hatalmat is. Ezért a császár Konstantinápolyba vonult, hogy
kalmanpiroska, 2016. július 12. kedd, 14:04
ÁPRILIS 24. - SZENT GYÖRGY napja
Szent György egyike a tizennégy segítőszentnek. A lovagok, lovasok, később pedig a cserkészek, a fegyverkovácsok patrónusa volt. A katonaszentek közé tartozik. A vértanúhalált halt Georgianus, a római hadsereg magas rangú katonatisztjeként anyja hatására lett keresztény.

A Szent Györgyöt jellemzően sárkányölés közben ábrázolják.

A sárkányölő György-legenda azt a keresztény meggyőződést fejezi ki, hogy a hit megszünteti a démonok uralmát, és a gonoszt minden alakjában legyőzi. A középkorban a sárkány magát a gonoszt, a pogányságot jelképezte, s e jelenet segítségével egy pogány nép, vagy ország megtérítését ábrázolták.

György igen nagy tekintélyre tett szert a brit szigeteken, ahol Oroszlánszívű Richárd saját védőszentjének választotta, 1222-től pedig Anglia hivatalos patrónusa lett. A 20. század elején XIV. Benedek pápa Szent Györgyöt újból Anglia védőszentjének nyilvánította.
A szent egyik első magyar vonatkozása, hogy a korona bizánci részén az ő képe látható. Az első
lenke1964, 2016. április 24. vasárnap, 09:22
Versek a tulipánról
fejében a holland szó társul. Nem véletlenül. Hollandia a világ legnagyobb tulipán termelő országa és évente februárban nemzeti tulipán napot is tartanak. A végeláthatatlan tulipán mezők, a nemesítéseknek köszönhetően gyakran megjelenő új fajok elég jó reklám értékkel bírnak. A tulipán nem őshonos Hollandiában, csak a XV. századtól ismerik, ahova a mai Törökország területéről, az Oszmán Birodalomból került.
A tulipánt már az ókori Perzsiában is tisztelték, a tökéletes szerelmet szimbolizálta. A középkorban a tulipán lett a jelvénye és jelképe az Oszmán-dinasztiának és a birodalom fővárosának, Konstantinápolynak, amit ma Isztambul néven ismerünk.
Ma már száz fölé tehető a nemesített tulipán fajok száma, amiket Hollandiában, Keukenhofban a 32 hektáros virágparkban évente két hónapig szemügyre vehetünk.
A tulipánok a kék kivételével minden színben előfordulnak. Több színű változataikat gyakran dekoratív rajzolat díszíti. Méretűket tekintve is elég változatosak, 10-40 cm magasságig találkozhatunk
eniko1952, 2016. április 14. csütörtök, 22:00
Tonk Sándor
hazatértük után a szülőföld és a nagyvilág közti kapcsolat életben tartóivá, ápolóivá válhattak. A középkori peregrinusok ismert és névtelen százai egyengették az utat a hazai humanizmus és reformáció, a felvilágosodás és romantika megannyi ismert alkotó értelmiségijének külföldjárása előtt is." A recenzens *Csetri Elek ugyanezt a gondolatot így fogalmazta meg: ,,A könyv másfél száz oldalas diáknévsora, külföldön tanult diákjaink *jelentős száma újra tudatosítja bennünk, hogy művelődésünk a középkorban is együtt haladt Európával" (*A Hét 1980/43).

Néhány tanulmány erejéig a művelődéstörténet határain kívül eső témákat is feldolgozott (A Telekiek *Erdély történetében. In: Sáromberke 1319-1994. Társszerzők Nagy Géza és Szabó Miklós. Sáromberke 1994; Régi *erdélyi farsangok. In: KJNT Évkönyv 1996. Kv. 1996; A magyarság megtelepedése *Erdélyben a krónikák tükrében. In: *Erdélyi Múzeum 1996/1-2; Erdély integrálódása a középkori magyar államban. In: Erdély a keresztény
eniko1952, 2016. április 11. hétfő, 21:55
Jogi beszélgetések - A javak elosztásáról, a bíróságok működéséről és a jogtudósok szerepéről is szó volt Kapos
jogtanácsosok bírósági munkáját illetően.

Erdő Péter esztergom-budapesti érsek arról beszélt, hogy az emberiség történetében a jog sokáig szakrális jellegű normarendszer volt, amely az erkölcstől történelmileg viszonylag későn vált el, így a viselkedési szabályok megsértése is legfeljebb súlyosságában, de nem jellegében volt különböző.

A 12-13. századtól a kánonjogi gyűjtemények és az azokat magyarázó művek másutt tárgyalják a bűn témáját és másutt a büntetőjogot, a civiljog hatására a virágzó középkorban és a korai újkorban jelentősen finomodott a kánonjogi bűncselekmény elmélete.

Kiemelte, a két rendszer elválása nem jelentett merev elkülönülést, a jog igényt tartott az erkölcsi legitimációra, a közhatalom elvileg azt akarta büntetni, amit objektíve erkölcsileg is rossznak és a közösségre nézve különösen veszélyesnek ítéltek.

Az újkori természetjogi szemlélet még fenntartotta a világi büntetőjog és a természetes erkölcs közti kapcsolatot, ám ezt racionálisan az emberi megismerés és
velemenyezd, 2016. március 18. péntek, 16:43
Dr. Györgyi Erzsébet irása
erdőbe jártak ki a madarak fészkeiből tojást gyűjteni. Tény: a tavasz egyik jele, hogy a madarak lerakják tojásaikat, a tyúkok pedig tojni kezdenek.

Tojás a sírban
Hazánkban már avar kori - tehát honfoglalás előtti - sírban is találtak festett, karcolt díszű tojást, melyet a szegedi Móra Ferenc Múzeum őriz. A húsvéti tojásokon látható ívelt, kettős vonalú, a kettős vonalat létraszerűen merőlegesekkel összekötő díszítmény napjainkig ismert a hazánktól északkeletre élő népek körében. A középkorban a nagyhéten felállított Krisztus-sírba is helyeztek díszített tojást, s ezt a közelmúltig megtették a bukovinai székelyek is. A jobbágyok szolgáltatásai között szerepelt a húsvéti tojásadás kötelezettsége. A keresztszülők ünnepi ajándékként - a korai kereszténység húsvéti keresztelésére emlékeztetve - húsvéti tojást adtak keresztgyermeküknek.

Komatál és festetttojás
Nem hiányozhatott a húsvéti tojás a böjtben tilalmas ételek szentelésre vitt kosarából. A megszentelt tojást a
klementinagidro, 2016. március 18. péntek, 12:30
1/18
Képek, videók
Nottingham1
moncsik
2008. július 19. szombat, 10:02
nottingham bridge
cadic
2007. április 18. szerda, 15:01
Víz alatti város.jpg
pacsakute
2014. július 08. kedd, 22:06
Víz alatti város
mbartis
2010. január 17. vasárnap, 22:07
víz alatti város
1maszatka
2009. október 25. vasárnap, 13:38
víz alatti város.gif
czottilia
2009. július 06. hétfő, 09:07
A várhegy a középkorban.p
farkas1945
2010. december 26. vasárnap, 21:58
egyház a középkorban-2.jp
delfin24
2010. március 06. szombat, 20:25
egyház a középkorban-1.JP
delfin24
2010. március 06. szombat, 20:05
barlangok9.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
barlangok8.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
barlangok7.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
barlangok6.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
barlangok5.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
barlangok4.jpg
erzsikepuskas
2016. november 06. vasárnap, 16:57
xMagazin.hu - A közösségi magazin. A felhasználóink által megosztott bejegyzésekkel, képekkel és videókkal.
A felhasználók által feltöltött adatokért semmiféle felelősséget nem vállalunk. © 2013 TVN.HU Kft.