Regisztráció  Belépés
2018. szeptember 19. szerda | 38. hét | 262. nap | 18:51 | Vilhelmina
A pókok evolúciójának hiányzó láncszemét fedezték fel egy 100 millió éves borostyánkőben
Modern rokonaival ellentétben az ősi teremtménynek hosszú farka volt, amely a kutatók szerint a környezete érzékelésére szolgálhatott. Az állat a pókokat, skorpiókat, kullancsféléket és atkákat magába foglaló pókszabásúak (Arachnida) osztályába tartozott - írta a BBC News.

A Nature Ecology & Evolution című folyóiratban publikált tanulmány szerint a kutatók a Chimerarachne yingi nevet adták az ősi pókszabásúnak a görög mitológiából ismert hibrid teremtmény, a kiméra után. A szakemberek összesen négy példányt fedeztek fel krétakori borostyánkövekbe ragadva. Mindegyik állat nagyjából 2,5 milliméter hosszú, és a farkuk még plusz 3 milliméter.

A Kansasi Egyetem kutatója, Paul Selden szerint a Chimerarachne yingi képes volt pókselymet termelni a fonószemölcsei révén, ám valószínűleg nem szőtt hálót a bogarak csapdába ejtése céljából. A tudósok szerint ugyanakkor az apró élőlény a pókokhoz hasonlóan húsevő lehetett és rovarokkal táplálkozhatott.

Nem sok mindent tudni az apró élőlény mindennapjairól, de mivel folyékony gyanta okozta a vesztét, a kutatók arra következtettek, hogy a fák törzsén, azok közelében, a fakéreg alatt, vagy a fákon lévő mohákban élhetett.

Selden és kollégái korábban már beszámoltak egy ugyancsak farokkal rendelkező pókszabásúról, amelynek azonban nem voltak fonószemölcsei. A nagyjából 380 millió évvel ezelőtti devon időszakból és a 290 millió évvel ezelőtti perm időszakból származó régebbi fosszíliák képezték az alapját a pókszabásúak egy újonnan azonosított kihalt rendjének, a modern pókokhoz vezető Uraraneidáknak. A Chimerarachne yingi különlegességét az adja, hogy valahol a fonószemölccsel még nem rendelkező ősi pókszabásúak és a faroktól már megvált modern pókok között helyezkedik el.

Selden szerint távol eső élőhelyéből és apró termetéből kifolyólag lehetséges, hogy az ősi teremtmény farokkal rendelkező leszármazottai még ma is élnek Mianmarban.

A borostyánkövekben szinte tökéletes állapotban megőrzött apró állatok és növények lenyűgöző bepillantást nyújtanak a múltba. Tavaly a valaha talált legrégebbi ép gombamaradványokat, az eddigi legteljesebb madárfióka-fosszíliát és egy Drakuláról elnevezett, mára kihalt kullancsfajt fedeztek fel a kutatók 99 millió éves mianmari borostyánkövekben és még egy százmillió évvel ezelőtti udvarlási jelenetre is rábukkantak: három kis szitakötő hímre épp a kiszemelt nőstény kegyeiért való küzdelem közepette cseppent rá a gyanta.

velemenyezd, 2018. február 05. hétfő, 20:34
Címkék: Nature Ecology, Kansasi Egyetem, Paul Selden, pókok evolúciójának, kutatók szerint, környezete érzékelésére,
A rovarok utódgondozásának legkorábbi bizonyítékát fedezték fel
A vizsgálatokban a Kínai Tudományos Akadémia, a Bonni Egyetem, a Londoni Természettudományi Múzeum, a Sziléziai Egyetem és a Gdanski Egyetem paleontológusai vettek részt - olvasható a sci-news.com és a ScienceDaily hírportálokon.

Az őslénykutatók az alig 1 grammos, ellipszis alakú, átlátszó borostyánkőben, amely Mianmar északi részén, Kacsin tartományban került napvilágra, az Ortheziidae pajzstetűcsalád eddig ismeretlen fajának az egyedét fedezték fel. Ez az egyetlen, a mezozoikumból származó, ismert felnőtt nősténypajzstetű-kövület. Az eddigi legrégebbi, a rovarok utódgondozását bizonyító leletek 50 millió évesek.

Mint a vizsgálat során kiderült, a rovar viaszpajzsa alatt, a potrohán lévő petezsákban 60 pete, továbbá 6 frissen kikelt lárva volt. "Az utódgondozás e primitív formája hatékonynak bizonyult, hiszen megóvta a frissen kikelt lárvákat a kedvezőtlen időjárástól és a ragadozóktól mindaddig, míg saját viaszpajzsot nem növesztettek" - magyarázta a Kínai Tudományos Akadémia
velemenyezd, 2015. április 01. szerda, 21:59
Húszmillió éves szöcskét neveztek el David Attenborough-ról
Az amerikai Illinois-i Egyetem kutatói egy olyan borostyánkő-gyűjteményt vizsgálnak, amelyben tucatnyi eddig nem ismert légy, fullánknélküli méh, szúnyog, hangya, darázs és más rovarok maradványai konzerválódtak. A kövületeket 50 évvel ezelőtt fedezték fel a Dominikai Köztársaságban.

A kicsiny szöcskét, amelyet Electrotettix attenboroughi-nak neveztek el a híres természettudós és természetfilmes után, a kutatók különösen értékesnek tartják.

A szöcskék nagyon ritkák borostyánkőben, és ez a példány rendkívül jó állapotban maradt meg. Attenborough személyesen is érdeklődik a borostyánkövek iránt, és egyike volt a gyerekkori hőseimnek, ezért határoztam úgy, hogy a tiszteletére róla nevezem el a fajt" - nyilatkozta Sam Heads, az egyetem paleontológusa.

A fosszíliákban fennmaradt rovarok számos információval szolgálhatnak az evolúció folyamatáról és arról a korszakról, amelyből származnak. Heads szerint az ilyen leletek többet mondanak el az ősi klímáról és ökoszisztémáról, mint a
velemenyezd, 2014. július 31. csütörtök, 18:45

Fogaim útja
a bőrödön, vadcsapás
a téli erdőn.

Hullásod szelíd
és szabad, nincs póráz a
virágsziromra.

túlélnek
sayuri, 2012. május 23. szerda, 19:18
Borostyán
évmilliókat hordozok magamban
dermedve, megfagyva, feláldozva mindent a máért
nevetek a csillagképeken, a robbanás okozta tévelyen
én már létezem, csak várok Rád, megváltóm vagy..imám

így rendelte a mindenható, világunkat igazgató
lét-elem, ami van, és nem képzelet, valóság
ami csak akkor bont szivárványt, ha az ég a földdel egybeér
és a villám a vulkánnal lesz egy test és vér

borostyánkőben érkezem, és a nyakadban mint ékkő
létezem
sannyo29, 2009. október 05. hétfő, 13:28
90 millió éves kullancs
Egy 90 millió éves kullancs borostyánkőben megkövült maradványára bukkantak tudósok. Ezek szerint a dinoszauroszok vérén élő rovar, akár azok DNS-ét is tartósíthatta.

A kutatók azonban nyugalomra intettek, eszük ágába sincs a Jurrasic Park című filmben látottakat valóra váltani, ugyanis annak az esélye, hogy megfelelően épp DNS maradványt találjanak a parazitában, nagyon csekély. E helyett inkább nagyobb figyelmet szentelnek a kis élőlény tanulmányozásának, mivel olyan egyedi jellegzetességeket fedeztek fel rajta, ami a ma élő társainál abszolút hiányzik. A kullancs a paraziták között a legidősebb múlttal rendelkezik. A mostani felfedezés megjelenésüket az időben legalább 50 millió évvel előrébb teszi - mondja Hans Klopmen professzor a Ohio State University munkatársa, aki egyben a vizsgálatokat is végzi. A latinul Carios jerseyi néven nyilvántartott élőlény megkövült elődjét olyan 90-94 millió évesre becsülik. S ha valójában ennyi
mezixy, 2008. augusztus 14. csütörtök, 16:34
A drágakövek 109.
igen nagyra becsülnek, a sötétbarnássárgáig változhat.
Felhős a borostyánkő, ha a kő tisztaságát csak fátyol-, felhőszerű képződmények zavarják.
Bastardnak a zavaros fehéressárgás, áttetsző vagy csak szélein áttetsző változatot nevezik. Nagyra becsülik az erősen higított tejhez hasonlóan kékesszínű, áttetsző bastardokat is.
A csontborostyán fehér- vagy elefántcsontszínű, átlátszatlan. Ha a fehér színt barnás foltok, sávok tarkítják, úgy tarka csontborostyán a neve.
A habos borostyánkőben annyi a kisebb-nagyobb hólyagocska, hogy sem csiszolni, sem fényesíteni nem lehet. Ezt a borostyánkőfajtát dísztárgyak, ékszerek készítésére nem használják.

A felhős borostyánkövet századok óta ,,derítik", hogy értékében emelkedjék. Darabjait repceolajban óvatosan felmelegítik s huzamosabb ideig tartják melegen. A borostyánkővel közel egyező fénytörésű olaj lassan